Knap werk in Cannes: van heel vers tot heel Aziatisch
Foto: rr
Iwein Vandevyver, co-creative Director bij Famous, ziet op het reclamefestival Cannes Lions een reeks inspirerende voorbelelden langskomen. Sommige zijn grappig, sommige zo evident dat er nog niemand eerder aan dacht. Zijn favorieten.

 1. Tijd als merk

Om aan te tonen dat hun fruitsap wel héél vers is, bracht Intermarché flesjes fruitsap in de rekken waarvan het tijdstip van productie de merknaam werd. Of, hoe je 'heel vers' zegt.

 2. Airplane Belly

In vele landen bevinden luchthavens zich dicht bij woon- en winkelwijken. In Ecuador vertrekken en landen elk jaar meer dan 91.000 vluchten. Wanneer een vliegtuig nadert, kijken mensen bijna reflexmatig op. De Latijns-Amerikaanse luchtvaartmaatschappij LAN besloot hier gebruik van te maken. Gewoon slim: goedkope vluchten adverteren op de onderkant van vliegtuigen. Waarom dure media inkopen wanneer men de beste advertentieruimte zelf in handen heeft?
 

3. Lay’s “Can’t hold us”

We kennen het allemaal: beertjes grijpen op de kermis. Heel leuk, en o zo verslavend. Het chipsmerk Lay's speelde hierop in en creëerde een levensgrote grijpmachine ... met kinderen. En heel veel chips. Het zijn de kinderen die naar beneden dalen en zoveel zakken chips grijpen als ze kunnen. Héél basic, maar heel grappig. En ook heel Aziatisch.

4. Instagram je koelkast

Zo smaakt alles smaakt met Smirnoff. Smirnoff bedacht een leuke en persoonlijke manier om mensen te inspireren bij het maken van de beste cocktails. En dat met zowat alles wat men nog heeft liggen in de koelkast. Het volstond een Instagram-foto van je koelkast te posten (#purepotential) en een van de online Smirnoff-barmannen creeërde de beste Smirnoff-cocktail op basis van de ingrediënten op de foto. In ruil kreeg men een gepersonaliseerd filmpje, waarin stap per stap werd uitgelegd hoe zelf de cocktail te maken. Cocktail-filmpjes zijn te bekijken via de Instagram-account van Smirnoff.