Snapchat stelt ‘3V-advertising’ model voor
Foto: rr
Snapchat is één van de snelstgroeiende mobiele platformen. Het bedrijf claimt gebruikt te worden door 60% van de smartphonegebruikers tussen 13-34 jaar en wordt momenteel op 19 miljard dollar gewaardeerd.

3V’s: Vertical, Video & Views

Maandag was Evan Spiegel, CEO van SnapChat, dan ook één van de topsprekers op het reclamefestival in Cannes. Hij kwam er onder meer zijn ‘3V-advertising’-model (http://www.snapchat.com/ads) voorstellen.

De drie V’s staan voor Vertical, Video & Views. In onderstaande YouTube-clip legt hij nagelfijn uit wat daar mee wordt bedoeld.


Evan Spiegel geeft wat context bij het 3V-model

Snapchat trekt dus volop de kaart van content-integratie. Dit in tegenstelling tot de ‘pre-rolls’ van YouTube.

De verticale advertentievideo’s zullen afgespeeld worden tussen de gecureerde content in de Snapchat Stories. Op basis van een verzameling foto’s en video’s van Snapchatgebruikers  of events stellen Snapchatmedewerkers in die sectie verhalen samen. Je zou het voor een stuk kunnen vergelijken met de traditionele product placement in tv-programma’s.

Het moet iets doen voor je merk

Content integratie is volgens mij een oplossing in de strijd om de aandacht van de online consument, maar zeker en vast niet de enige. Een festival als Cannes Lions bewijst dat. Ik zag de afgelopen dagen prachtige pre-roll en social video's passeren. Deze worden erkend en herkend als reclame, maar worden door hun entertaining value zelf content, die vervolgens wordt gedeeld op social platforms.


Klassieker ‘I’m on a horse’ van Old Spice is een schoolvoorbeeld van een geslaagde pre-roll.

De grote uitdaging bij content integratie is dat het enerzijds super relevant moet zijn binnen de context, maar anderzijds ook iets moet doen voor je merk. Mensen moeten die content aan je merk of product kunnen koppelen, anders is het weggesmeten geld.