De Wever gaat gevaarlijke bestuurders harder aanpakken
Foto: BELGA

Het Antwerpse stadsbestuur rolt nog dit jaar een bijkomend actieplan uit om de verkeersveiligheid in de Scheldestad te verbeteren. Interventieploegen van de lokale politie zullen specifieker werken rond het beteugelen van gevaarlijk rijgedrag en een pak meer wijken worden zone 30.

Naast het strenger optreden van de interventieploegen, komen er ook lessen verkeerseducatie met een focus op fietsvaardigheid voor alle schoolkinderen. In het najaar lanceert de stad een nieuwe sensibiliseringscampagne die de opvolger moet worden van de klassieke slogans als ‘Graag traag’ en ‘Merci om trager te rijden’.

De nieuwe verkeersveiligheidscampagne wordt volgens het stadsbestuur ‘een interactieve campagne die alle leeftijdsgroepen spelenderwijs kan sensibiliseren’. Ze zal moeten bijdragen tot ‘correct en verantwoordelijk gedrag’ in het verkeer en zal gericht zijn op àlle weggebruikers. Ook zwakke weggebruikers moeten immers geresponsabiliseerd worden, klinkt het.

Hardere aanpak

Wie toch nog verkeersonveilig gedrag vertoont, zal harder worden aangepakt. Dat kan volgens burgemeester Bart De Wever dankzij de Antwerpse politiehervorming die meer agenten op straat brengt. Er zal daarbij extra aandacht zijn voor ‘probleemassen’ zoals de Turnhoutsebaan. Sinds vorige week zou bovendien de pakkans voor foutparkeerders gestegen moeten zijn, nu naast de politie ook parkeerwachters GAS-boetes kunnen uitschrijven.

Een gefaseerde uitbreiding van het aantal zones 30, beginnend dit najaar met de wijken Antwerpen-Noord en de omgeving van het Centraal Station, moet tegen 2018 meer dan 90 procent van de stad zone 30 maken. De weginfrastructuur zal indien nodig aangepast worden om de juiste maximumsnelheid af te dwingen. Verder komen er ook meer veilige wandel- en fietstrajecten door de stad.

Minder verkeersongevallen

De geplande inspanningen zijn volgens De Wever nodig om het aantal verkeersongevallen in Antwerpen ‘structureel naar beneden te krijgen’. Vorig jaar vielen op het grondgebied van de stad nog twintig verkeersdoden.

Ook interventiepatrouilles van de politie zullen voortaan strenger toezien op het naleven van de verkeerswetgeving. ‘Als ze iemand een rood licht zien negeren, moeten ze die persoon verbaliseren. Hetzelfde geldt voor dubbel parkeren en andere overtredingen’, zegt Bart De Wever in Gazet van Antwerpen.