De nieuwe fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen is nu helemaal open. Het gaat om een aaneengesloten traject van 23 kilometer lang dat aan het station Antwerpen-Centraal begint en tot Mechelen-Nekkerspoel loopt. Aan de fietssnelweg is tien jaar lang gewerkt.

Onder meer Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) en provinciaal gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA), beide bevoegd voor Mobiliteit, zijn zaterdagochtend over de fietssnelweg beginnen fietsen om het traject officieel in te huldigen. Weyts wil het traject trouwens verlengen tot Brussel. Dat zou kunnen via de Zennedijk naar Vilvoorde en verder langs het kanaal naar Brussel.

In 2005 is met de aanleg van het stuk tussen Antwerpen en Mechelen begonnen. Over een afstand van 23 kilometer werden stukken fietspad aangelegd en met elkaar verbonden. De aanleg heeft in totaal 18 miljoen euro gekost: 3,6 miljoen euro komt van Vlaanderen, de rest werd door de provincie betaald.

Fietsbrug

‘Op de fietsbrug aan het station van Antwerpen-Berchem na is de fietsostrade nu helemaal af. Met fietsostrades kunnen de gebruikers ervan zich langs kanalen of spoorwegen veilig van punt a naar b begeven. Het contact met het andere verkeer is langs zo’n trajecten minimaal’, zei Luk Lemmens. Hij benadrukt dat de fietsostrade op het drukste punt per dag zo’n 4.500 gebruikers heeft. ‘Dat is enorm veel’, aldus Lemmens.

In de provincie Antwerpen is de fietsostrade naar Essen intussen voor 84 procent afgewerkt. Er wordt ook gedacht over een traject naar Lier, en een traject tussen Herentals en Balen.

‘Dit jaar spreken we over acht fietsostrades, maar we willen de volgende jaren, ondanks de besparingen, investeren in 80 fietsostrades. Mensen overtuigen om de fiets te nemen, doe je niet door te vermanen maar doe je door een snel, comfortabel en veilig fietsalternatief aan te bieden’, aldus Weyts.