‘Geen toelatingsproef nodig in lerarenopleiding’
Foto: BELGA

De niet-bindende toelatingsproef voor beginnende leerkrachten in het kleuter-, basis-, en secundair onderwijs is niet nodig. Dat zegt directeur Student & Onderwijs Heidi Croes van de hogeschool PXL, die zelf al tien jaar een niet-bindende toelatingsproef organiseert. Ook UC Leuven-Limburg, de koepel van drie hogescholen, wil 'oriënteren en niet selecteren'.

Voor Heidi Croes, directeur Student & Onderwijs van de Hasseltse hogeschool, is een niet-bindende toelatingsproef voor instromende leerkrachten niet nodig als er wordt samengewerkt met secundaire scholen.

‘Het secundair onderwijs verzamelt zeer veel nuttige informatie over de kennis, talenten, motivatie en vaardigheden van leerlingen. Als wij die informatie krijgen, is een toelatingsproef overbodig. Nu moeten hogescholen en universiteiten van nul beginnen.’

Samenwerking secundaire scholen

Croes reageert op de aankondiging van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) over de niet-bindende toelatingsproef voor de lerarenopleiding. Die komt er in het academiejaar 2016-2017. De proef moet ervoor zorgen dat er minder studenten afhaken in de lerarenopleiding. In Vlaanderen maakt vandaag 50 procent van de studenten de opleiding niet af.

Volgens Croes zal het aantal afhakers dalen als secundaire scholen een portfolio doorgeven aan de hogescholen en universiteiten. ‘We zijn niet voor een momentopname, maar hechten belang aan het traject. Of een student geschikt is voor de lerarenopleiding kan niet in een proef gegoten worden. Zeker niet als je ook de motivatie en de vaardigheden wil testen. Er is nood aan een langer proces.’

Toelatingsproef is bijna 100 procent betrouwbaar

Momenteel neemt de hogeschool PXL al bijna tien jaar een niet-bindende toelatingsproef af bij beginnende leerkrachten. ‘In het basisonderwijs testen we de basiskennis aan de hand van drie proeven: wiskunde, Frans en Nederlands. Als iemand op geen enkel onderdeel slaagt, dan kunnen we met bijna 100 procent zekerheid zeggen dat hij of zij niet zal slagen in de lerarenopleiding’, zegt Marc Hermans, departementshoofd van de hogeschool.

‘Die toelatingsproef is dus zeker een meerwaarde, maar als we de informatie uit klassenraden van het secundair kunnen betrekken in de studiekeuze, dan wordt die niet-bindende test overbodig. Wij horen het advies van de middelbare scholen niet’, zegt Hermans.

Einde van de opleiding voorspellen

Ook UC Leuven-Limburg, de grootste lerarenopleider van Vlaanderen, is niet voor de invoering van een toelatingsproef. 'UC Leuven-Limburg gelooft in oriënteren, niet in selecteren. Met zo'n toelatingsproef ga je eigenlijk het resultaat aan het einde van de opleiding voorspellen. Gezien de complexiteit van de lerarenopleiding is dit onmogelijk', zegt Wim Bergen, groepshoofd van de lerarenopleiding aan de UCLL. 'De focus van de UC Leuven-Limburg ligt op oriëntatiebeleid. Voor ons is screening erg belangrijk omdat ze onze studenten bewust maakt van waar ze staan.'