Belgische klanten vragen steeds vaker korting in de winkel
Christine Mattheeuws. Foto: BELGA

Volgens 6 op de 10 handelaars is het aantal klanten dat bij hen een korting vraagt buiten de klassieke koopjesperiode het afgelopen jaar toegenomen. Ruim driekwart van de handelaars merkt ook op dat de consument jaar na jaar prijsbewuster wordt. ‘Vermits uit allerlei studies blijkt dat de koopkracht van de Belg de afgelopen jaren niet is afgenomen, gaat het om een perceptieprobleem’, stelt het Neutraal Syndicaat voor de Zelfstandigen (NSZ) vast.

In grote ketens zijn kortingen dagelijkse koek, maar kleinhandel kan die strategie niet volgen. Toch merkt 58 procent van de kleinhandelaars op dat het aantal consumenten dat een korting vraagt het afgelopen jaar is toegenomen. Dat blijkt uit onderzoek van het NSZ, waaraan 628 diverse handelszaken (waaronder kleding, multimedia, sport, design, meubels en elektro) hebben deelgenomen. Gemiddeld vraagt 13 procent van alle klanten of er iets van de prijs kan.

‘Na de wegebbende crisis leeft nu de vrees dat de besparingen die de regeringen treffen de consumptiekracht zullen aantreffen’, aldus NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. De Belg is voorzichtig in zijn uitgaven en probeert steeds meer kortingen uit de brand te slepen. Sommige consumenten durven daarbij ver gaan en zitten niet om een leugen verlegen. Offertes worden vervalst of ze zeggen bijvoorbeeld dat ze een bepaald product elders goedkoper hebben gezien.

‘Toch mag de consument niet verwachten dat een grote keten en een kleine speciaalzaak met gelijke wapens vechten’, zegt Christine Mattheeuws. ‘Het heeft geen zin om de prijs kunstmatig op te trekken om vervolgens systematisch een korting toe te kennen.’

Perceptie

Toch doet 44 procent van de kleine zelfstandigen altijd wat van de prijs af wanneer het om trouwe klanten gaat, al dan niet via een klantenkaart of een kortingsbon en 9 procent geeft de klant een korting wanneer die een omvangrijk aantal items aankoopt. 34 procent van de handelaars gaat dan weer nooit in op een verzoek tot prijsvermindering.

Opvallend is dat 78 procent van de handelaars vindt dat de consument jaar na jaar prijsbewuster wordt, wat volgens NSZ grotendeels met perceptie te maken heeft. Diverse studies hebben aangetoond dat de koopkracht van de Belgen nog is toegenomen, ondanks de economische crisis.

Nu zowel de federale als de Vlaamse regering een besparingsbeleid uitvoert, vrezen heel wat mensen in de portefeuille getroffen te worden. Gevolg daarvan is dat de vinger op de knip blijft. ‘Ook het steeds toenemend succes van een aantal grote prijsbrekers in verschillende sectoren, zoals low cost luchtvaartmaatschappijen of grote modeketens met erg lage prijzen, zorgt ervoor dat consumenten een ander bestedingspatroon hanteren’, aldus nog de NSZ-voorzitter.