Libelle TV verdwijnt als zender
Els de Schepper en Ilse Van Houcke. Foto: wkb
Libelle TV is vanaf 1 juli geen zender meer, maar een app en een Youtube-kanaal. Die beslissing viel in de marge van de verkoop van ‘Humo’ en ‘Story’.

Net geen twee jaar geleden ging de digitale vrouwenzender Libelle TV van start. ‘Want een sterk merk heeft meerdere platformen nodig om de adverteerders geïnteresseerd te houden’, was de redenering toen. De vrouwenzender timmerde intussen naarstig aan de weg met programma’s zoals De eerste show, gepresenteerd door Ilse Van Hoecke en Els de Schepper, Ilse kookt en Zij heeft stijl. Die lagen inhoudelijk steevast in het verlengde van het vrouwenmagazine.

‘Dat het persbericht over de afschaffing van Libelle TV net op de dag van het nieuws van de overnames (zie bladzijde 2) de deur uit gaat, is geen toeval’, zei Henk Scheenstra, ceo van Sanoma Media Belgium, gisteren. ‘We hebben een bredere strategische oefening gemaakt. Lineaire televisie past niet meer in het model waar we op willen inzetten, dat model houdt in dat we de band tussen lezer en merk via meerdere platforms aanhalen. Daarom willen we onlinevideo aanbieden die onze lezers kunnen bekijken wanneer ze dat zelf willen.’

En dus wordt Libelle TV een app, die onder meer bedoeld is voor smart-tv’s, en ook het Youtube-kanaal blijft bestaan. ‘We blijven zelf content produceren’, zegt de huidige directeur audiovisuele platformen van Sanoma België. ‘Alleen zal de vorm anders zijn. We gaan geen lokale programma’s meer maken van 20 of 30 minuten, maar kortere, behapbare, stukjes televisie die snel opgevraagd kunnen worden.’ Ook alle reeds uitgezonden afleveringen van eigen gemaakte programma’s zullen nog te raadplegen zijn.

Snel

Libelle TV is nog een maand als lineaire zender via Telenet te bekijken. Een laatste programma, In alle steden thuis waarin chef-kok Wim Ballieu met zijn foodtruck door het land trekt, moet nog beginnen. Het doet vermoeden dat de beslissing om Libelle TV als zender op te doeken, snel genomen is.

‘Het is natuurlijk een beslissing van Sanoma België-Nederland’, zegt Mertens. ‘Maar ze zijn niet over één nacht ijs gegaan. Alle opties zijn doorgenomen. Wie het kijkgedrag van jonge vrouwen bekijkt, ziet wel dat dat aan het veranderen is en dat die doelgroep steeds minder lineair kijkt. Ook voor de adverteerder is online de toekomst. Wat ook meegespeeld heeft, is dat de concurrentie onder de vrouwenzenders de voorbije jaren alleen maar toegenomen is. Onlangs werd de Amerikaanse vrouwen TLC bijvoorbeeld nog in Vlaanderen gelanceerd.’

Mertens vat de situatie als volgt samen: ‘Libelle TV was na twee jaar beslist on track, maar om het project helemaal te doen slagen was er tijd nodig en moesten we in de zender investeren.’