Bart Somers weerlegt kritiek TreinTramBus
Bart Somers (Open VLD-burgemeester van Mechelen) Foto: Patrick Hattori

De kritiek van TreinTramBus dat het aantal busreizigers in Mechelen daalt, klopt niet. Dat zegt burgemeester Bart Somers (Open VLD) in een reactie aan Belga. Zowel voor de woon-werkverplaatsingen als voor het aantal vrijetijdsverplaatsingen is er sprake van een stijging, aldus Somers. De Open VLD’er vraagt de reizigersorganisatie ook om het voorstel - om de steden en gemeenten te laten beslissen over de dienstverlening van de bussen - ‘niet a priori te verwerpen’.

Reizigersorganisatie TreinTramBus ziet ‘één klein voordeel, maar vooral veel nadelen’ in het Open VLD-voorstel. De organisatie vreest onder meer versnippering. TTB-woordvoerder Jan Vanseveren verwijst ook naar Mechelen. Het is volgens hem burgemeester Bart Somers die de bussen zo veel mogelijk uit het stadscentrum wilde weren. Daarom moet er tegenwoordig systematisch aan de stadsrand overgestapt worden op een pendelbus naar het centrum. ‘Dat heeft De Lijn veel reizigers gekost’, aldus Vanseveren.

Burgemeester Somers is het niet eens met die kritiek. Volgens hem is het aantal woon-werkverplaatsingen met de bus de voorbije jaren gestegen in Mechelen. ‘Uit recente cijfers in de stadsmonitor blijkt dat in 2014 17,3 procent van alle woon-werkverplaatsingen in Mechelen met de bus gebeurden, tegenover 13,2 procent in 2011. Dat is dus een duidelijke stijging en daarmee staan we na Antwerpen, Gent en Leuven op de vierde plaats’, aldus Somers. Ook voor vrijetijdsverplaatsingen is er volgens Somers een stijging. Somers: ‘De kritiek dat er dus minder mensen de bus nemen klopt niet’.

Somers roept TreinTramBus op ‘in dialoog te gaan en het Open VLD-voorstel niet a priori te verwerpen’. ‘Ik ben ervan overtuigd dat als we steden en gemeenten laten beslissen over de organisatie van het collectief vervoer in hun regio, we kunnen komen tot een beter aanbod voor de reizigers, dat rekening houdt met hun verzuchtingen en dat we zo het aantal reizigers op de bus kunnen doen stijgen. Ook TreinTramBus moet erkennen dat het vandaag niet de goede kant opgaat.’