Treinreizigers kunnen binnenkort ook met een bankkaart betalen op de trein. De NMBS start vandaag met een proefproject. De conducteurs krijgen nieuwe verkooptoestellen, waarmee ze ook alle informatie van alle treinen op het hele spoor meteen doorkrijgen.

Dertig treinbegeleiders testen vanaf volgende week het nieuwe systeem, Itris genaamd. Het bestaat uit twee toestellen: een terminal in smartphoneformaat en een grotere tablet. Samen zijn ze minder groot en minder zwaar dan de huidige Ibis-toestellen die de treinbegeleiders over hun schouder hebben hangen.

'De treinbegeleider heeft voldoende aan de terminal om bijvoorbeeld de tickets te controleren en betalingen af te handelen', zegt Etienne De Ganck, algemeen directeur Transport bij de NMBS. 'De tablet zal hij bovenhalen om de reizigers uitgebreidere realtime-informatie te geven over het treinverkeer, aansluitingen en eventuele incidenten op het spoor.'

'Aangepast aan moderne technologieën'

Volgens De Ganck was het, tien jaar na de introductie van Ibis, tijd voor een nieuw systeem. 'In de informatica is tien jaar een eeuwigheid', stelt hij. Itris is dan ook 'aangepast aan de moderne informatie- en communicatietechnologieën'. Zo kan de treinbegeleider er barcodes, QR-codes en elektronische identiteitskaarten mee lezen.

Het toestel kan ook internetverbinding (3G/4G) maken. Op die manier zal de treinbegeleider steeds over de meest actuele informatie beschikken. Het gaat dan niet alleen over de toestand op het spoor, maar bijvoorbeeld ook over het feit of automaten al dan niet werken in een bepaald station. Momenteel wordt die informatie slechts één keer per dag bijgewerkt. 'Daarmee zullen heel wat discussies over de toeslag vermeden kunnen worden', klinkt het.

Dankzij de internetverbinding zullen reizigers ook hun ticket (of een boete) op de trein kunnen betalen met hun bankkaart, en niet alleen met kredietkaart zoals nu al kan. Voor alle duidelijkheid: het gaat om een ticket tegen boordtarief, dus met 7 euro toeslag.
Vanaf juni zou Itris worden uitgerold, zodat tegen het einde van het jaar de circa 2.600 treinbegeleiders van de NMBS met het nieuwe systeem kunnen werken. Voor de NMBS betekent het een investering van 15,5 miljoen euro.