Iers koppel ziet zijn foto opduiken in anti-homohuwelijkcampagne
Het koppel in de foto is helemaal niet tegen het homohuwelijk. Foto: MFM Ireland

Wat als je gezicht opduikt in een campagne waar je helemaal niet achter staat? Het overkwam een Iers koppel, dat zich openlijk beklaagt in een verklaring via Amnesty International.

Op 22 mei houdt Ierland een referendum om te bepalen of het homohuwelijk gelegaliseerd mag worden. De Ierse partij 'Mothers & Fathers Matter', die oproept ‘nee’ te stemmen, lanceerde op Twitter zijn campagnebeeld, met een klassiek heterogezin, man, vrouw en hun baby. Maar de mensen op de foto wisten niet dat hun foto gebruikt werd. Sterker nog, ze zijn helemaal niet tegen het homohuwelijk. Dat verklaarden ze in een verklaring via Amnesty International.

Het koppel ontdekte de campagnefoto toen de Australische komiek Adam Hills een foto van de affiche op Facebook postte. Omdat Hills’ echtgenote bevriend is met het koppel, zei hij zeker te zijn dat de twee niet achter de campagne staan.

Amnesty International

Daarop stelde het Ierse stel een statement op en deelde het met Amnesty International. De ngo publiceerde de tekst op zijn beurt op zijn website. Hieronder een deel van de tekst:

‘We waren verbaasd en ontdaan toen we zagen dat onze foto gebruikt werd als onderdeel van een campagne waar we niet achter staan. We steunen het homohuwelijk volledig en geloven dat mensen van hetzelfde geslacht kinderen moeten kunnen adopteren. Zij zijn evenzeer in staat om kinderen op te voeden met zorg en liefde. Iets anders beweren is beledigend tegenover ons en vele anderen.’

‘Niemand kan ons doen geloven dat levenslange verbintenissen tussen zo veel mensen van hetzelfde geslacht die elkaar liefhebben, hier in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, minderwaardige relaties hebben en het is belangrijk voor ons dat onze vele holebi-vrienden weten dat we er zo over denken. Discriminatie op grond van seksualiteit is niet op zijn plaats in de 21ste eeuw.’

‘We zijn niet blij dat onze foto gebruikt werd voor een campagne, wat wettelijk gezien tot een grijze zone behoort. We hadden verwacht dat voor zo een grote campagne, Mothers & Fathers Matter zou gezocht hebben naar een afbeelding van mensen die hun standpunt delen.’

Volgens een peiling van de Irish Times en de marktonderzoeksgroep MRBI in maart, zou 70 procent van de bevolking voor het homohuwelijk stemmen. Al kan het op het laatste moment nog alle kanten uitgaan, zo hebben referenda uit het verleden al uitgewezen.