Frederik De Swaef ruilt Story voor Flair
Frederik De Swaef Foto: Photo News

Frederik De Swaef stapt op als hoofdredacteur van Story en gaat aan de slag bij Flair. Daar zal hij vanaf 18 mei de functie van algemeen hoofdredacteur bekleden. Beide bladen maken deel uit van uitgeverij Sanoma. Annelies Roebben vervangt De Swaef als hoofdredacteur bij Story, Storywood, Teve-Blad en Story FM.

De Swaef maakte Story volgens Sanoma 'een sterk multimediaal merk in een zeer competitieve markt’. De hoofdredacteur moet nu hetzelfde proberen te doen bij Flair. Hij zal als algemeen hoofdredacteur onder andere mee nieuwe digitale projecten uitwerken.

De Swaef had na die jaren het gevoel dat zijn ideeën voor Story op waren. ‘Ik heb 8 jaar bij het blad gewerkt, waarvan 4 jaar als hoofdredacteur, en heb daar alle kansen gekregen’, zegt De Swaef in een reactie aan dS Avond.

‘Ik heb het gevoel dat ik er alles heb kunnen doen wat ik wilde doen. Met onder andere Storywood, Story FM, de Story Awards,...heb ik de voorbije jaren Story verder mee in de markt gezet. Nu is het verhaal af voor mij. Het is tijd voor iets nieuws.'

Nog dichter bij jonge vrouw staan

‘Sanoma was al langer vragende partij om Flair eens onder de loep te nemen', zegt De Swaef. In een persmededeling laat Sanoma weten dat het de Story-hoofdredacteur naar Flair haalt omdat het vrouwenblad een ‘key brand’ wordt in de digitale transformatie van Sanoma. ‘Flair beschikt over de grootste nationale community van vrouwen tussen de 15-35 jaar, met maandelijks 1 miljoen bezoekers van de website’, klinkt het bij Sanoma.

''We willen dat het weekblad nog dichter bij deze jonge vrouw staat en er op elk moment voor haar zijn wanneer dat nodig is’, zegt Sanoma. 'Ondanks dat ik een man ben, heb ik via Story wel veel voeling met de doelgroep.' 

Dalende verkoop

De overstap van De Swaef volgt nadat Sanoma gisteren bekend maakte dat ze in het eerste kwartaal een nettoverlies van 8.3 miljoen euro heeft geleden. Dat betekent een daling van 13.3 procent. 

Flair en Story hebben beiden een moeilijk jaar achter de rug. Dat blijkt uit cijfers van het centrum van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). De magazines moeten meer dan 18 procent prijsgeven en zakken tot oplages van respectievelijk 71.902 en 103.588 exemplaren. 

Business-manager

Bij Story zal De Swaef opgevolgd worden door Annelies Roebben. ‘Story werd eigenlijk al gemaakt door Annelies. Naar de buitenwereld toe was ik nog wel hoofdredacteur, maar eigenlijk werkte ik intussen eerder als business-manager.'

'Voor Flair gaat het voor mij ook meer die kant uit. We gaan uitdenken wat we nog meer kunnen doen met het merk Flair, hoe we het blad online nog sterker in de markt kunnen zetten, bijvoorbeeld. Dat is iets wat we met Story de laatste jaren gedaan hebben en waar ook bij Flair veel potentieel in zit.’