TREND. Smaak-volle ontwerpen prikkelen alle zintuigen
Bitter Slippers van Martyna Golik

Ruiken, voelen, proeven en horen: ook dat speelt een rol bij design. Het draait niet enkel om het uitzicht of om een mooie bank of nieuwe tafel, maar wel om gevoel en beleving. Alle zintuigen kunnen en mogen geprikkeld worden, en dat wordt in de verf gezet bij deze ontwerpen.

Een designer zoekt naar oplossing voor bestaande problemen, en dat kan op verschillende manieren, of het nu een object of een idee tot gevolg heeft. In dat bedenkproces kunnen heel wat inspiratiebronnen de revue passeren. Een thema waar veel ontwerpers op terugvallen, zijn net die zintuigen. Het zijn die dingen die ons de mogelijkheid geven om de wereld rond ons waar te nemen en te begrijpen.

Door bepaalde texturen of materialen te gebruiken kan je al snel inspelen op onze zintuigen: een lederen sofa voelt heel anders dan eentje uit fluweel, net zoals een plankenvloer een heel ander effect zal hebben dan een wollig tapijt. Het zicht en de akoestiek veranderen, maar ook de manier waarop mensen er op lopen zal anders zijn. Veel materialen die we de afgelopen week zagen, moesten het hebben van hun textuur: veel onbehandeld hout, natuursteen en zachte stoffen.

Touch That Taste! from Andreas Omvik on Vimeo.

Martyna Golik vertrok niet van tast, maar wel van smaak. De Poolse - ze is net afgestudeerd aan de Academie in Kopenhagen - vroeg aan een aantal proefpersonen naar hun smaakbeleving. Ze wilde weten wat ze proefden, maar ook welk gevoel de smaken bij hen opriepen: aan welke kleuren, texturen, groottes, patronen… deed het hen denken.

De vijf voorwerpen uit haar Touch That Taste collectie stellen elk een smaak voor. Een zachtroze, superzachte poef staat uiteraard voor zoet. De Bitter Slippers (zie openingsbeeld) zien er op het eerste zicht dan weer zacht en licht uit, maar blijken loodzwaar te zijn wanneer je ze aantrekt.

Ook een gebrek aan impulsen kan een heel grote invloed hebben, zowel fysiek als emotioneel. Marin Mellado Mendieta ontwierp LUZ, een lamp waarmee je een gebrek aan zon- of daglicht kan compenseren. Ze maakt handig gebruik van lichttechnologie om de omgeving aan te passen: de armatuur is aangesloten op een sensor waardoor het licht van de lamp verandert afhankelijk van de weersomstandigheden.

Met dit ontwerp haalde Mellado Mendieta de shortlist van de Lexus Design Award waarmee het automerk jonge, gedreven ontwerpers wil steunen. Hun hele stand draaide om zintuiglijke ervaringen. Space designer Philippe Nigro en food designer Hajime Yoneda ontwierpen een parcours waar al je zintuigen danig geprikkeld werden: bij de eerste stop kreeg je een flesje regen voorgeschoteld, een knetterend soort snoep dat in je oren klonk alsof de regen op het raam tokkelde.

Foto: Sam Gilbert

Terwijl je het goedje opat, keek je naar een projectie van vallende druppels. Bij één van de volgende haltes kan je een kopje earth soup drinken of kreeg je een balletje met een heel explosief middenste te proeven. Ook de geluiden en het matieraal op de muren en grond speelden mee in het geheel. Alle zintuigen werden aan het werk gezet, wat voor een heel mooi, interessant verhaal zorgde.