Uniqlo zet achtervolging in op Zara en H&M
Foto: AFP

De Japanse kledingketen Uniqlo gaat zijn aanbod uitbreiden met schoenen en accessoires, zo deelde het bedrijf woensdag mee. De uitbreiding zet de ambitie in de verf om tegen 2020 groter te worden dan concurrenten Zara en H&M.

Het Japanse Uniqlo (afkorting voor Unique Clothing) focust zich sinds zijn lancering in 1984 vooral op basics in kwaliteitsvolle materialen én in ontelbaar veel kleuren, en is zo uitgegroeid tot een populair massamodemerk.

Hoewel je in de winkels nog steeds terecht kunt voor zijden blouses en kasjmieren truien zonder enige opsmuk, is de kledingketen zijn gamma langzaamaan aan het uitbreiden, net zoals het aantal winkels wereldwijd wordt opgedreven. Dit najaar opent ook een eerste Belgische winkel, op de Antwerpse Meir.

Naast capsulecollecties in samenwerking met grote namen (Pharrell Williams en Inès de la Fressange passeerden al de revue, de collecties van Carine Roitfeld en Christophe Lemaire komen er dit najaar aan), gaat de kledingketen nu ook inzetten op schoenen en accessoires zoals sjaals, hoeden en handtassen.

De eerste schoenen van Uniqlo worden nu al verkocht in de winkels in Japan, China, Zuid-Korea en de Verenigde Staten, maar zouden in juni ook in de Franse winkels arriveren. Op basis van de verkoopcijfers in deze markten, zal de schoenenlijn ook in andere landen worden geïntroduceerd.

Uniqlo maakte vorig jaar bij de beursgang in New York bekend dat het de ambitie heeft om tegen 2020 de wereldwijde nummer één te worden, voor Inditex (Zara) en de H&M-groep. Verwacht wordt dat de keten eind dit jaar meer winkels overzees heeft geopend dan de duizendtal in thuisland Japan.