De stoelendans van Max Lamb: ontdek het materiaal
Foto: Sam Gilbert

Zet een veertigtal stoelen in alle vormen en maten in een cirkel en laat bezoekers ontdekken hoe elk gekozen materiaal het uiteindelijke resultaat heeft beïnvloed. De expo Exercises in seating van de Britse ontwerper Max Lamb was zonder meer een van de hoogtepunten van de designweek in Milaan.

Tijdens de designweek komen er steeds heel wat vaste waardes terug: dezelfde locaties en wijken, dezelfde merken en ontwerpers. Gelukkig maar, want anders zou het écht onbegonnen werk zijn om je weg te vinden tussen alle die verschillende happenings en expo’s. Af en toe ook worden er ook nieuwe initiatieven gelanceerd, zoals 5vie.

De organisatie achter dit project wil het historische centrum van Milaan nieuw leven inblazen door een plek te voorzien voor kunst en design. De eerste editie vond vorig jaar plaats, en was onmiddellijk een succes. Ook dit jaar viel er heel wat moois te bespeuren, zoals Studio Job, Seletti en Maarten Baas.

Eén van de hoogtepunten in deze wijk is de expo van de Engelse ontwerper Max Lamb. Vorig jaar gooide hij hoge ogen met Marmoreal, dit jaar heeft hij wat dieper in zijn archief gegraven. In Excercises in Seating toont hij een verzameling stoelen die hij maakte tussen 2006 en 2015. Het laatste stuk werd een paar weken geleden zelfs pas afgewerkt. Alle stoelen staan in chronologische volgorde naast elkaar in een cirkel, en het is aan de bezoeker om te ontdekken welke de oudste en welke de nieuwste is.

Materiaal is voor Lamb belangrijker dan het uiteindelijke product. Hij vertrekt van een stof en pas later blijkt dan welk type product het beste past: ‘Mijn stukken zijn eigenlijk niet echt ontworpen, maar worden eerder gemaakt. Ik vertrek niet van een vooraf geschetst ontwerp en hang niet vast aan een bepaalde vorm, medium of proces. Ik focus vooral op een werkmethode. Materiaal manipuleren, transformeren en aanpassen zorgt uiteindelijk voor een voorwerp, functioneel of niet.’

Dat blijken vaak stoelen te zijn omdat dit een voorwerp is dat door zijn structuur en functie heel geschikt is om ideeën en materialen mee te verkennen. Maar toch is het ook een heel gewoon, dagelijks voorwerp dat ook heel dicht bij de mens komt, en dat ook een emotionele reactie moet opwekken.

Het is heel interessant om zo veel verschillende werken van één man bij mekaar te zien. Geen enkele stoel is gelijk, maar toch kan hij een heel samenhangende collectie voorleggen. Exercises in Seating was dan ook één van de drukstbezochte evenementen, wat je ook kan zien aan de meer dan duizend foto’s op Instagram onder #maxlamb.

WIE BEN JE?

‘Mijn naam is Max Lamb, ik ben 34 jaar oud en ik kom uit Cornwall. Ik hou van maken, van natuur, van technologie en wetenschap en van meubelen. Al die elementen komen bij elkaar in mijn ontwerpen.’

WAAROM BEN JE IN MILAAN?

‘Milaan staat elk jaar opnieuw op mijn planning. Het is een belangrijk platform om mijn werk voor te stellen omdat het zo een democratisch en wereldwijd gebeuren is. Er komen bezoekers van alle klassen en culturele achtergronden op af, wat het de perfecte plek maakt om andere mensen te leren kennen. Het is de meest universele plek waar ik mijn werk zou kunnen voorstellen.’

‘Dit jaar heeft 5vie me gevraagd om een expo te ontwerpen, specifiek voor deze gebouwen. Ik ben eens naar de ruimte komen kijken – heel impressionant, zo groot – om te zien hoe ik hier het best gebruik van kon maken. De spullen die hier nu te zien zijn, zijn niet speciaal ontworpen voor deze tentoonstelling. Een expo is geen reden voor mij om werken te maken. Ik maak dingen met de mens in mijn achterhoofd, niet met een bepaalde locatie of timing in zicht.’

WAT IS HET BELANGRIJKSTE DAT JE TOT NU TOE HEBT GELEERD?

‘Ik ben nooit opgestaan met het idee om plots ontwerper te worden, maar ik denk dat het eerder een gevolg is van verschillende elementen. Ik heb een heel creatieve kindertijd gehad. Mijn vader was survival instructor bij de luchtmacht, en dus moesten we vaak verhuizen. Om de twee jaar kwam ik in een nieuwe stad, school en vriendenkring terecht.’

‘Hierdoor wordt je automatisch creatief en inventief. Ik moest me altijd aanpassen en moest er ook voor zorgen dat ik me op mijn eentje kon bezighouden. Mijn papa was ook een redelijk strikte man; hij had alles graag goed geregeld. Door die opvoeding hou ik van orde en structuur, maar kan ik ook de schoonheid van chaos appreciëren.’

WAAROM DOE JE WAT JE DOET?

Get your hands dirty. Je moet zelf de materialen kunnen voelen en bewerken om ze echt te leren kennen, en geen schrik hebben om te proberen en experimenteren.’

WAT WIL JE ZEKER NIET MISSEN DIT JAAR?

‘Ik ben vooral hier te vinden, op mijn eigen stand. En dat vind ik ook absoluut niet erg. Het werk van anderen kan ik online vinden, maar mensen ontmoeten kan enkel hier. Ik kan gewoon zeven dagen stil staan op dit plekje, en toch honderden interessante mensen leren kennen.’