Paasvakantie was enorm succes voor pretparken
Foto: 'cia Jansen

De paasvakantie was voor de Belgische pretparken een enorm succes. In alle parken nam het aantal bezoekers toe ten opzichte van vorig jaar, dat ook al een succesjaar was. Die groeicijfers zijn vooral te danken aan het weer, maar ook de vele nieuwe attracties zitten er voor iets tussen, zeggen de parken.

Bobbejaanland in Lichtaart zag zijn bezoekersaantal in de paasvakantie stijgen met 20 procent ten opzichte van vorig jaar. 'Een aangename verrassing, zeker gezien The Forbidden Caves, onze nieuwe ride, pas opengaat op 1 mei. De lentezon en bijhorende temperaturen zitten hier zeker voor iets tussen', zegt commercieel directeur Peggy Verelst. 'Ook voor komend weekend verwachten we een gezellige drukte.'

In het Boudewijn Seapark werd een toename van 12 procent genoteerd. 'Met het aanhoudende mooie weer van de afgelopen dagen, is het nieuwe waterpark Bobo’s AquaSplash een schot in de roos voor Boudewijn Seapark', zegt commercieel manager Geertrui Quaghebeur. 'Nergens anders in Brugge is er immers een openluchtzwembad, wat er ook voor zorgt dat onze abonnementenverkoop sterk groeit.'

Walibi en Bellewaerde

Walibi in Waver kende een stijging van het bezoekersaantal met 11 procent deze vakantie. Dat is volgens woordvoerster Aleksandra Vidanovski te danken aan het goede weer, maar ook aan enkele nieuwe attracties. 'Voor het nieuwe seizoen hebben wij twee nieuwigheden: een 4D-film en een hogesnelheidsglijbaan', zegt ze. Wie zaterdag 18 april nog naar Walibi wil gaan, is er aan voor de moeite. Het park is dan door Proximus volledig afgehuurd voor zijn klanten, meldt Vidanovski.

'Ook Bellewaerde heeft een zeer geslaagde paasvakantie achter de rug', zegt marketing manager Kristof Louagie. Het park ontving 40 procent meer bezoekers dan vorig jaar. 'De stijging is te danken aan een combinatie van de investeringen in de nieuwe spectaculaire show Gold Rush, de nieuwe 4D-film en de gunstige weersomstandigheden van de afgelopen twee weken.'

De Brusselse parken Mini-Europa en Océade kregen 26 procent meer bezoekers over de vloer in vergelijking met vorig jaar. Dat leidde zelfs tot een bezoekersrecord bij het zwempark Océade. 'Wie op zoek moest naar verfrissing, had niet veel mogelijkheden in Brussel. Maar liefst 2.000 mensen bezochten daarom Océade', zegt Thierry Meeùs, gedelegeerd bestuurder van de parken. 'Belangrijk voor ons is dat de vakantie in Noord-Frankrijk pas dit weekend van start gaat. Het Franse publiek maakt zo’n 11 procent uit van ons totale bezoekersaantal en kan ons dit weekend dus nog een extra bezoekersboost geven', besluit hij.

Plopsaland en dierenparken

Plopsaland kan nog geen cijfers voorleggen. 'Maar wij kunnen wel reeds meedelen dat we tot dusver een uitermate goede paasvakantie gehad hebben en dat we op weg zijn naar een absoluut record', zegt marketing manager Liesbeth Van Wachbeke.

Behalve de pretparken profiteerden ook de dierenparken van het mooie weer tijdens de vakantie. 'Zowel in de Zoo van Antwerpen als in Planckendael merken we meer bezoekers dan vorig jaar', zegt woordvoerster Ilse Segers. Dat succes is volgens haar ook te danken aan enkele nieuwigheden in de parken. 'In de Zoo hadden we een nieuw aquarium en nieuwe vlindertuin, terwijl in Planckendael onlangs nog onder meer een babygiraf is geboren', besluit ze.