Jonge ontwerpers experimenteren op Ventura Lambrate
Foto: rr

Wie the next big thing onder ontwerpers wil spotten, kan in Milaan niet om de wijk Lambrate heen. Daar vindt nu al enkele jaren Ventura Lambrate plaats, waar heel wat jonge talenten en opkomende labels een plaatsje vinden tijdens de designweek in Milaan.

Tijdens de designweek in Milaan vind je doorheen de hele stad heel wat expo’s, tentoonstellingen en shows. De stad wordt ingedeeld in verschillende wijken of zones en één daarvan is Lambrate.

Ventura Lambrate, waar dit jaar ook het tentoonstellingsconcept A Belgian Village terug te vinden is, is een plek waar heel wat jonge talenten en opkomende labels een plaatsje vinden. De nadruk igt op kwaliteit, creativiteit, vernieuwing en experiment.

De eerste edities van Ventura werden hier in Milaan georganiseerd en bleken al snel heel succesvol. Daarom trokken ze er ook mee naar andere landen en andere designevenementen. Je vindt ze nu ook tijdens Londen Design Week of Interieur in Kortrijk.

Ventura wordt op poten gezet door een organisatie die oorspronkelijk uit Nederland komt, en dat is ook de reden waarom je zo veel Nederlands hoort praten in deze typische Milanese wijk. Wij konden Margriet Vollenberg even strikken voor enkele vragen.

Foto: Sam Gilbert

WIE BEN JE?

‘Ik ben de founder van Organisation in Design, het bedrijf achter Ventura. We organiseren verschillende projecten in verschillende steden, waarin we de laatste ontwikkelingen in hedendaags design willen tonen. Hier in Milaan palmen we een hele wijk in. In een heleboel gebouwen in Lambrate stellen scholen, jonge ontwerpers en groepen hun werk voor.’

WAAROM BEN JE IN MILAAN?

‘Als curator van Ventura Lambrate, moet ik nu vooral zorgen dat alles hier goed loopt. Het voorbereidende werk is op voorhand gebeurd: uit alle inzendingen voor de open calls kies ik de sterkste projecten. Dit jaar hadden we zo’n 500 inzendingen, waar we 176 diverse, goede exposanten hebben kunnen uithalen.’

WAT IS HET BELANGRIJKSTE DAT JE TOT NU TOE HEBT GELEERD?

‘Op je eigen gevoel af gaan. Ik heb een tijd in Milaan gewoond en gewerkt, en ik bezocht de beurs ook heel vaak. Zo’n zeven jaar geleden voelde ik dat er iets moest veranderen. Er komen zo veel mensen van over de hele wereld speciaal voor deze beurs naar hier, maar eigenlijk werd er toen weinig innovatief gedaan.’

‘Het kon anders, spannender en vernieuwender en daar wilde ik graag zelf voor zorgen. Dit lijkt onbegonnen werk voor een kleine studio, zeker als die dan ook nog in Nederland gevestigd is. Maar mijn gevoel was zo sterk: ik moest en zou iets veranderen. Nu ben ik heel erg blij dat ik het geprobeerd heb. Het is fijn uitgedraaid, en er is heel wat positieve respons op gekomen. Ontwerpers en bezoekers zijn blij dat Ventura er nu is.’

WAAROM DOE JE WAT JE DOET?

‘Ik vond dat het echt nodig was om een platform te creëren waar jong talent een plaats krijgt, maar waar ook de meer gevestigde merken op een originele manier aan bod konden komen. Het was toen nog heel erg normaal om alles voor te stellen op witte sokkels voor witte muren, maar dat kon en moest anders. Ik wilde een omgeving waar de ontwerper en zijn verhaal aan bod konden komen. Het ontwerp-­ en productieproces komen hier ook voldoende aan bod, en er is de mogelijkheid tot interactie en ontmoeting.’

WAT WIL JE ZEKER NIET MISSEN DIT JAAR?

‘Ik heb gehoord dat de samenwerking tussen Paola Navone en Linteloo heel erg leuk is. Ook Ted Noten heeft een kleiner project lopen waar ik graag eens heen wil. En ik wil ook graag naar Palazzo Clerici, waar altijd heel wat te zien is.’