Eerlijke kleren van H&M al meteen onder vuur
it het duurzaamheidsrapport van H&M: een fabriek in Bangladesh. Foto: GMB Akash
De ethische kledinglijn die H&M gisteren lanceerde, stuit al meteen op kritiek.

De zogenaamde Conscious Exclusive Collection - die inspeelt op de discussie over duurzaamheid in de modewereld - werd dik in de verf gezet door H&M. Maar die duurzaamheid heeft vooral betrekking op het leefmilieu, over de arbeidsomstandigheden in de fabrieken en de lonen voor de arbeidsters worden geen uitspraken gedaan.

Dat is illustratief voor de houding van H&M, vindt Sara Ceustermans van de Schone Kleren Campagne, waar grote vakbonden en Test-Aankoop achter schuil gaan. Ze verwijst naar de ‘routekaart naar een leefbaar loon’, die H&M in 2013 lanceerde. Toen werd de doelstelling gelanceerd om aan 850.000 textielarbeiders in 2018 een eerlijk en leefbaar loon te betalen. Maar over de stappen die sindsdien gezet zijn, blijft het bedrijf vaag. Evenals over de vraag hoe hoog een eerlijk en leefbaar loon moet zijn. 

Marianne Nerinckx van H&M België verwijst naar het duurzaamheidsrapport van eerder deze maand om duidelijk te maken dat de marketing wel degelijk gestoeld is op concrete doelstellingen en verwezenlijkingen. In het rapport worden zeven concrete doelstellingen over eerlijke lonen geformuleerd. De belangrijkste, het verbeteren van de loonstructuur bij alle strategische toeleveranciers, is volgens het rapport ‘on track’. Maar hoe hoog een leefbaar en eerlijk loon moet zijn, wordt niet concreet gemaakt. 

Tot nu toe heeft H&M de nieuwe aanpak uitgetest in drie fabrieken, één in Cambodja en twee in Bangladesh. Welke dat zijn, meldt het rapport niet. In de fabriek in Cambodja steeg het loon van de arbeiders, terwijl het aantal gepresteerde overuren met 43 procent daalde. Hoe groot de loonsverhogingen waren, meldt het duurzaamheidsrapport niet. 

Ceustermans vindt het allemaal niet erg transparant. ‘Alleen H&M zelf zal kunnen evalueren of de doelstelling in 2018 gehaald wordt’.