Maak kennis met de head of design bij IKEA
Foto: Sam Gilbert

Baroness O. komt op pad in Milaan heel wat interessant karakters tegen, zoals de Zweed Marcus Engman, die een lange geschiedenis heeft met de Zweedse meubelketen IKEA. Ze stellen hen allemaal vijf dezelfde vragen om te ontdekken wie ze zijn en wat ze hier doen.

WIE BEN JE?

'Ik ben Marcus Engman, head of design bij IKEA. Ik ben verantwoordelijk voor product design en zorg er ook voor dat de identiteit van het bedrijf bewaard blijft.'

WAAROM BEN JE IN MILAAN?

'Ik ben hier om inspiratie op te doen en rond te kijken naar wat andere merken en ontwerpers doen. Natuurlijk ben ik hier ook voor de lancering van IKEAtemporary, de ruimte hier in Milaan waar we enkele maanden - tijdens de wereldexpo – allerlei evenementen en installaties organiseren en verschillende thema’s verkennen.'

'De ruimte hier is zowel een winkel als een exporuimte, en ook een restaurant en food lab. We werken nu rond food, omdat dat een heel belangrijke inspiratiebron is en een belangrijke rol speelt in het dagelijks leven bij de mensen thuis.'

WAT IS HET BELANGRIJKSTE DAT JE TOT NU TOE HEBT GELEERD?

'Ik reis veel, maar zou het nog meer willen doen. Het is in de eerste plaats gewoon heel leuk om te doen maar reizen leert je ook openstaan voor anderen. Je kan heel veel leren van andere mensen en andere culturen.'

WAAROM DOE JE WAT JE DOET?

'Wel, ik heb eigenlijk geen formele design opleiding gehad en heb ook niet echt lang voortgestudeerd. Maar ik ben wel altijd al heel nieuwsgierig en gepassioneerd geweest. Ik kom uit een creatieve omgeving: mijn vader is ontwerper en is vroeger ook zelf Head of Design bij IKEA geweest.' 

'Dat klinkt dus wel een beetje als een verhaal over een koning en zijn prins, maar zo ging het niet echt. We verschillen ook wel van aanpak. Design draait voor mij vooral om communicatie, en bij mijn vader ging het toch wat meer over productie en ambacht. Maar design zal dus toch wel ergens in mijn bloed gezeten hebben.'

WAT WIL JE ZEKER NIET MISSEN DIT JAAR?

'Ik kijk altijd het meest uit naar de jonge talenten die nog maar net van school komen. Zij hebben een frisse kijk op design en de maatschappij, en zo’n mensen kunnen we bij IKEA niet genoeg hebben.'