'Computerwetenschap zou een verplicht vak moeten zijn'
Foto: mc
Wetenschappers zijn het erover eens: 'Computerwetenschap zou een verplicht vak moeten zijn zowel op de lagere als op de secundaire school.' Niet enkel de ICT-vaardigheid van kinderen wordt daardoor verhoogd, ook het probleemoplossend denken gaat een stuk vlotter wanneer kinderen hebben leren programmeren op school.

‘Ieder kind moet ICT-vaardig zijn. En dan gaat het om meer dan kunnen omgaan met een computer. Onze jongeren zouden op school echt moeten leren om computationeel, probleemoplossend te denken.’ Dat zeggen Giovanni Samaey en Jacques Van Remortel in een opiniestuk in deze krant. 

Vandaag zijn er alleen in het basisonderwijs en de eerste graad secundair specifieke ICT-eindtermen. Maar die slaan veeleer op digitale geletterdheid, leren omgaan met software. Er zijn wel initiatieven, binnen en buiten de school, maar er zit geen lijn in. Alleen in het tso is ICT een volwaardig vak.

Veel vragen

Maar hebben leerkrachten de competentie om ICT te geven? De lerarenopleiding zal in ieder geval aangepast moeten worden. De huidige leerkrachten zijn aan bijscholing toe.

Zullen alle scholen dure computers moeten aanschaffen? ‘Helemaal niet’, zegt Van Remortel. ‘Het materiaal dat ze nu hebben, volstaat, tenminste als we het up-to-date houden.'

En ten slotte: zal de les ICT een ander vak verdringen? ‘Hoeveel uren per week het nieuwe vak krijgt, daarover zoeken we een consensus. Aan de eindtermen van de andere vakken hoeven we niet te raken.’

Zij verdedigden daarom hun standpunt op de kabinetten van Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) en federaal minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD).

Moet computerwetenschap een verplicht vak zijn? Reageer via de knop rechtsboven.