Bevestigd: Marc Jacobs trekt stekker uit tweede lijn
Foto: photonews

Het modelabel Marc by Marc Jacobs houdt na veertien jaar op te bestaan en wordt één met de hoofdlijn, zo heeft de Amerikaanse ontwerper Marc Jacob zelf bevestigd aan Women’s Wear Daily. De zet kadert in een plan om het modebedrijf naar de beurs te brengen.

Toen Marc Jacobs in 2013 afscheid nam als creatief directeur van het Franse modehuis Louis Vuitton, was dat om zich honderd procent te focussen op zijn eigen label en het bedrijf op termijn te introduceren op de Amerikaanse beurs.

Volgens geruchten zit die IPO (Initial Public Offering ofwel beursintroductie) er snel aan te komen en dat zorgt voor grote veranderingen. Zo heeft Jacobs maandag bevestigd dat het label Marc by Marc Jacobs, in 2001 geïntroduceerd als goedkopere lijn, wordt opgenomen in de hoofdcollectie.

Die collectie zal voortaan bestaan uit zowel luxueuze als toegankelijke stukken met verschillende prijskaartjes. Een zet die doet denken aan het Italiaanse modehuis Dolce & Gabbana dat in 2011 besloot om het jongere D&G niet langer als tweede lijn uit te spelen, maar uit te pakken met een groter aanbod.

Nog onduidelijkheid

Jacobs wil nog niets lossen over de toekomst van Katie Hillier en Luella Bartley, het Britse ontwerpersduo dat in 2013 werd aangesteld om de creatieve richting van Marc by Marc Jacobs uit te stippelen.

Het is evenmin duidelijk wat er met de winkels zal gebeuren: er zijn wereldwijd immers meer locaties die zich op de tweede lijn richten dan op de hoofdcollectie. Ook Brussel heeft sinds 2012 een eigen Marc by Marc Jacobs-winkel, op de hoek van de Dansaertstraat en de Nieuwe Graanmarkt.