KBC lanceert aparte Brusselse tak
Damien Van Renterghem, CEO van KBC Brussels Foto: Photo News

Sinds kort is KBC met een eigen merk voor het hoofdstedelijk gewest gestart, “KBC Brussels”, dat zich profileert als een aparte entiteit, met een eigen hoofdkantoor, autonome directie en een commerciële aanpak gericht op de lokale specificiteiten.

De bevolking in Brussel groeit en daar wil KBC mee van profiteren: tegen 2020 wil men 40.000 nieuwe klanten aantrekken en ook 24 miljoen euro extra inkomsten binnenrijven. Dat bleek maandag bij de voorstelling van KBC Brussels.

KBC kampte in Brussel met een handicap, de bank was er actief onder twee merknamen (KBC en CBC) zonder uniforme strategie. Daar is nu verandering in gekomen. Voortaan opereert men onder één merknaam, tegen eind dit jaar krijgen alle Brusselse kantoren de nieuwe look aangemeten. Sinds begin deze maand is ook een apart managementteam aangesteld, onder leiding van CEO Damien Van Renterghem. Het hoofdkantoor van KBC Brussels verhuist in juni naar de Europese wijk, van waaruit ook een eigen commercieel beleid zal worden uitgestippeld.

De bedoeling is in de eerste plaats om meer naamsbekendheid te verwerven. “We hebben een hoge klantentevredenheid, maar een zwakke bekendheid”, verklaarde Van Renterghem. Terwijl KBC in Vlaanderen sterk staat, bezet ze in Brussel pas de vierde plaats, goed voor een marktaandeel van 12 procent. “Dat kan beter, we mikken op 5 à 6 procent winst tegen 2020”, aldus de Brusselse CEO. Nieuwe klanten mogen volgens Van Renterghem uit “alle categorieën” komen, al lijkt men door de verhuis naar de Europese wijk in de eerste plaats expats te viseren.

KBC heeft momenteel 48 bankkantoren in het Brusselse. In een aantal zones van de hoofdstad waar de bank nog niet aanwezig is, wil men nieuwe kantoren oprichten. Elders worden kleine agentschappen gefuseerd tot grotere, goed voor 35 in totaal. “Ze zullen beter gelegen zijn en over grotere ploegen beschikken. Op die manier willen we alle vragen van onze klanten kunnen beantwoorden.” Het personeelbestand, 357 mensen, blijft stabiel of zal licht groeien. De bedoeling is in elk geval om meer te recruteren bij Brusselaars, of mensen die een band hebben met Brussel.

Momenteel heeft KBC zo’n 175.000 klanten in Brussel, tegen 2020 wil men er 40.000 bij. Maar dat cijfer is geen fetisj: “we willen niet de grootste worden, maar wel de beste op het vlak van bankverzekeren”, zei Daniel Falque, CEO van KBC België. Ook bij de bestaande klanten wil men groeien, bijvoorbeeld door de oprichting van een Brussels contactcenter dat gericht advies verleent.

KBC Brussels gaat een eigen commercieel beleid voeren, dat gericht is op de specifieke samenstelling van de Brusselse bevolking. Of dat betekent dat men ook islamitische bankproducten gaat aanbieden, is nog niet beslist. “We hebben geen enkel taboe en zullen dit zeker bekijken als de vraag er komt”, aldus Falque, die erop wees dat verschillende KBC-producten intrinsiek al beantwoorden aan de criteria. De topman gelooft niet dat KBC met een té Vlaams imago kampt bij de Franstalige bevolking. “De klanten in Brusselse KBC-kantoren zijn nu al voor 75 procent Franstalig. Wat telt is dat ze een vertrouwensrelatie hebben met hun bankier, die hen te woord staat in de taal die ze wensen.”