Belgisch spoorwegennet bij de veiligste in Europa
Foto: TONY VAN GALEN

Het Belgische spoorwegennet is bij de veiligste in Europa. Op het vlak van het aantal kilometers spoor uitgerust met het nieuwe veiligheidssysteem ETCS is België zelfs koploper. Dat zei topman Luc Lallemand van spoorwegbeheerder Infrabel woensdag in de Kamercommissie Infrastructuur.

Na de zware treinramp in Buizingen in 2010, waarbij een trein door het rood reed, beslisten Infrabel en de NMBS om extra maatregelen te nemen om de veiligheid te verhogen. Het bestaande automatische stopsysteem TBL1+ werd versneld uitgerold. Eind dit jaar zullen alle geplande uitrustingen operationeel zijn.

Er werd een planning uitgewerkt om alle treinen uit te rusten met een nieuw Europees veiligheidsysteem, het European Train Control System of ETCS. Dat garandeert een permanente controle en snelheidsbewaking van de treinrit en zorgt voor een automatische remming wanneer de trein voorbij een rood sein rijdt, of zich niet aan de toegelaten maximumsnelheid houdt.

Nu al zijn in ons land 443 km spoorlijnen uitgerust met ETCS. Tegen 2022 zullen daar nog eens 1.345 km bijkomen. Volgens Infrabel-topman Lallemand krijgt ons land in het buitenland lof voor die inspanningen rond ETCS.

Dat de maatregelen effect hebben, moet blijken uit de dalende trend van het aantal seinoverschrijdingen. Dat is sinds 2010 met een derde gedaald op de hoofdspoorwegen, al is het aantal vorig jaar weer wat gestegen. Vorig jaar waren op die hoofdspoorwegen nog 66 overschrijdingen. Op de minder risicovolle nevensporen, zoals in rangeerstations, gaat het aantal overschrijdingen in stijgende lijn. Infrabel en de NMBS blijven maatregelen nemen om het aantal overschrijdingen naar beneden te krijgen.

Lallemand, zijn NMBS-collega Jo Cornu en HR-Rail-topman Michel Bovy moesten in de Kamer een stand van zaken geven over de uitvoeringen van de aanbevelingen die de speciale Kamercommissie Spoorveiligheid destijds deed. Van de 81 aanbevelingen die Infrabel kreeg, zijn er 36 uitgevoerd, de andere 45 zijn in uitvoering.

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) woonde de hoorzitting bij. “’k ben tevreden over de gerapporteerde vooruitgang op het vlak van de installatie van veiligheidssystemen op het Belgische netwerk’, zegt Galant, die verzekert dat alle budgettaire middelen ‘die nodig zijn voor de uitrusting van het spoornet met een veiligheidssysteem bij voorrang worden toegekend’.