Gegevens klanten Delhaize zomaar te grabbel
Foto: Patrick Hattori

Gegevens van gebruikers van Caddy Home, de thuisleverdienst van Delhaize, zijn zomaar op internet terechtgekomen. Via Google kon iedereen zomaar persoonlijke informatie van klanten terugvinden, meldt Test-Aankoop.

Test-Aankoop werd donderdag gecontacteerd door een verontruste gebruiker van Caddy Home. Die had opgemerkt dat iedereen zomaar bij zijn persoonlijke gegevens op www.caddyhome.be kon komen via een eenvoudige zoekopdracht in Google. Het volstond om een naam in te geven in combinatie met ‘Caddy Home’ of ‘Delhaize’ om aan de informatie te raken.

De consumentenorganisatie nam onmiddellijk contact op met Delhaize om het lek te signaleren. De warenhuisketen liet al snel weten dat het probleem zich enkel voordeed bij klanten die niet uitlogden na het raadplegen van de website. ‘Een onaanvaardbare situatie’, klinkt het bij Test-Aankoop. ‘De site van Caddy Home had daarop moeten voorzien zijn. Heel wat mensen verlaten een website zonder uit te loggen.’

Delhaize heeft de bewust site intussen offline gehaald voor onderhoud en de persoonlijke gegevens van klanten zijn niet meer bereikbaar. De supermarktketen belooft pas weer online te gaan wanneer de veiligheid van de gegevans 100 procent gegarandeerd is.

Test-Aankoop eist dat de Europese instellingen de zogenaamde dataprotectie regelgeving, die al jaren in de steigers staat, afrondt en daarbij opteert voor een consumentvriendelijke benadering. Volgens de consumentenorganisatie moet de burger altijd eigenaar blijven van zijn eigen data en die kunnen wijzigen of verwijderen.