Alpro investeert 65 miljoen in België en werft 200 mensen aan
Alpro-ceo Bernard Deryckere Foto: Belga

Voedingsbedrijf Alpro, met hoofdzetel in Gent, investeert dit jaar 80 miljoen euro, waarvan ruim tachtig procent in België. Het bedrijf werft ook 250 mensen aan, van wie 200 in ons land. Alpro verwacht dat de markt van plantaardige drinks en voedingsproducten fors zal blijven groeien.

'Volgens onze prognoses kan de Europese markt van plantaardige drinks en voedingsproducten in de komende jaren nog zowat 15 à 20 procent groeien', klinkt het.

Concreet investeert Alpro in 8 nieuwe productielijnen, waarmee het totaal op 26 komt. De fabriek in Wevelgem, de grootste van Alpro, krijgt 5 van de nieuwe productielijnen, de fabriek in het Verenigd Koninkrijk de 3 overige. De amandel- en hazelnootdrinks zullen voortaan in de eigen vestigingen geproduceerd worden.

'Daar waar andere bedrijven steeds meer outsourcen, kiezen wij ervoor om nieuwe producten zo veel mogelijk binnenshuis te produceren', zegt ceo Bernard Deryckere, die nog meegeeft dat de vrijdag aangekondigde investering groter is dan de cashflow van het bedrijf (56 miljoen euro in 2014, red.).

Sinds de uitbreiding van het bestaande gamma van drinks en voedingsproducten op basis van soja en de lancering van plantaardige drinks op basis van amandel en hazelnoot, investeerde Apro al 75 miljoen euro in nieuwe productielijnen en wierf het 200 nieuwe mensen aan.

'Vandaag zijn we een merk voor mensen die gezond willen leven'

'Waar Alpro vroeger een merk was voor mensen met gezondheidsproblemen - denk aan te hoge cholesterol of vrouwen in de menopauze - zijn we vandaag een merk geworden voor mensen die gezond willen leven. Plantaardig is gezonder dan dierlijk en beter voor het milieu', aldus Deryckere.

In de negen belangrijkste landen waar Alpro zijn producten verkoopt, is de markt het voorbije jaar met 19 procent gegroeid. Alpro zelf groeide in diezelfde periode nog sneller, met 27 procent. De groei was vooral sterk in Duitsland (+41 procent), Nederland (+25 procent) en Italië (+25 procent).

Ondanks de hoge loon- en energiekosten gelooft ceo Deryckere rotsvast in België. eAlle activiteiten die we in Europese context in België kunnen doen, houden we bewust hiere, aldus de ceo. De Belgen blinken volgens hem uit in proces- en productinnovatie, talenkennis en een “enorme internationale toegankelijkheid en flexibiliteit”.

Alpro, in handen van het Amerikaanse WhiteWave, realiseerde vorig jaar een omzet van 410 miljoen euro en telt vandaag 910 werknemers, van wie 80 procent in België. Tegen eind dit jaar moeten dat er ongeveer 1.150 zijn. Het bedrijf heeft drie productievestigingen in België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.