Navigatie-app Waze speurt mee naar vermiste kinderen
Foto: Waze

De sociale navigatie-app Waze zal zijn gebruikers aansporen om oog te hebben voor vermiste kinderen. Chauffeurs krijgen in de Waze-app een melding te zien als ze in een gebied komen waar iemand als vermist werd opgegeven.

Een Waze-gebruiker die in een gebied komt waar een kind als vermist werd opgegeven, krijgt in de app de naam en een foto van het kind te zien, met een link naar meer informatie. Waze, dat in 2013 door Google werd overgenomen, werkt hiervoor samen met AMBER, een dienst van het Amerikaanse Center for Missing and Exploited Children. De meldingen in de navigatie-app verschijnen enkel als een auto meer dan tien seconden stilstaat. Van zodra de auto opnieuw in beweging is, verdwijnt de melding, uit veiligheidsoverwegingen. Gebruikers zullen ook nooit meer dan een keer per week zo’n AMBER-melding te zien krijgen.

‘Waze heeft altijd als doel gehad om informatie te delen in het algemeen belang van de mensen’, zegt het bedrijf in een blogpost. ‘We hopen dan ook dat het toevoegen van AMBER-meldingen in Waze een belangrijke bijdrage zal leveren aan de veiligheid en het bewustzijn van kinderen en ouders.’

Dat sociale aspect is de belangrijkste troef van Waze als navigatie-app. De vele gebruikers kunnen snel en eenvoudig gebeurtenissen aan elkaar signaleren - denk maar aan files en ongelukken of politiecontroles en kaartfouten.

Child Focus: ‘Ook wij spelen in op nieuwe evoluties’

De toevoeging aan Waze is overigens maar één manier waarop de AMBER-meldingen van het National Center for Missing and Exploited Children verspreid worden. Net zoals in veel andere landen werkt het centrum samen met een reeks mediapartners. Ook in België bestaat een gelijkaardig systeem voor opsporingscommunicatie, gecoördineerd door Child Focus. ‘We hebben een hele brede waaier aan mogelijkheden die we kunnen inzetten bij een onrustwekkende verdwijning’, zegt woordvoerder Dirk Depover. ‘Afhankelijk van de elementen in het dossier kunnen we heel lokaal en kleinschalig werken, of net alle registers opentrekken - in extreme gevallen kunnen we zelfs de dynamische borden boven de snelweg overnemen met een Child Alert.’

Of Child Focus plannen heeft om net zoals hun Amerikaanse tegenhanger in navigatie-apps aanwezig te zijn, wil Depover niet bevestigen. ‘Er is een Child Focus-app die we voortdurend updaten, maar waar bijvoorbeeld de GPS-functie nog niet in gebruikt wordt. We spelen uiteraard ook in op nieuwe evoluties, en zitten daarvoor vaak samen met andere bedrijven en mogelijke partners.’ Zo werkt Child Focus samen met fabrikanten van kleine en grote informatiedisplays zoals Q-Lite en Digitopia.

‘Maar alle technologische hulpmiddelen ten spijt zal de klassieke vrijwilliger, die van deur tot deur gaat met pamfletten om ons te helpen nooit verdwijnen’, benadrukt Depover. ‘Die betrokkenheid is ook een belangrijk signaal en een hart onder de riem voor de familie van een vermist kind.’