Danone ziet markten niet verbeteren
Foto: Foto Guy Meurs

Danone verwacht ook in 2015 last te houden van moeilijke marktomstandigheden, zowel in Europa als in opkomende economieën. Dat liet het Franse moederbedrijf vrijdag weten bij de presentatie van zijn jaarcijfers.

Het moederbedrijf boven de merken Danone, Activia, Evian, Nutrilon en Danoontje voorspelt dat de economische omstandigheden over het algemeen moeilijk en onstabiel blijven. In Europa denkt ‘s werelds grootste yoghurtproducent te maken te krijgen met dalende prijzen, terwijl de positie in opkomende markten wordt bedreigd door de kwetsbare valuta van die landen. Daarnaast spelen de problemen in en rond Rusland het concern parten.

De omzet van Danone stabiliseerde vorig jaar ongeveer, op ruim 21 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten ontstond een plus van bijna 5 procent. De nettowinst ging op die vergelijkbare basis met bijna 4 procent omhoog naar 1,6 miljard euro. Danone verwacht zijn omzet dit jaar met 4 tot 5 procent te laten groeien, als wordt gerekend met constante wisselkoersen.