Pas afgestudeerde ingenieur moet snel op kruissnelheid zijn
Foto: Jobat.be
Ze zijn gegeerd, de pas afgestudeerde ingenieurs. En bedrijven werven ze graag aan, al hebben ze vaak nog veel werk met het opleiden van hun nieuwe aanwinsten. "We kunnen niet willen dat het meteen F1-piloten zijn, al verwachten we dat soms wel", zegt meer dan één ingenieursbedrijf.

In maart zet USG Engineering Professionals het beroep van ingenieur in de kijker tijdens de Dag van de Ingenieur. Als voorbereiding organiseerde het hr-dienstenbedrijf een rondetafelgesprek met werkgevers die de klok rond op zoek zijn naar talenten in techniek.

Kortere inwerktijd

Een van de thema's die de gemoederen beroert, is de kloof tussen wat een ingenieur weet en kan als hij afstudeert en wat het bedrijfsleven op dat moment nodig heeft. Bedrijven verwachten overduidelijk vaak meer dan wat het onderwijs hen levert, al kijken ze ook in eigen boezem.

"Toen ik als jonge ingenieur startte, was er een ancien die me begeleidde. Ik heb mogen leren binnen het bedrijf", zegt André Van Damme, departementshoofd technologie bij Umicore. "Vandaag ontbreekt de tijd daar vaak voor. Het is ook een extra kost, wat zo'n duobaan niet evident maakt. Dat is één van de redenen waarom we naast jong afgestudeerden ook ingenieurs mét ervaring aanwerven."

Ook ingenieur Jochen Bultinck, hoofd asset management North-West bij Infrabel, merkt dat het steeds moeilijker wordt om nieuwe werknemers te laten 'dubbellopen' met ervaren collega's. "De inwerktermijnen worden steeds korter." Infrabel heeft die jonge ingenieurs nochtans hard nodig. Net als zoveel andere bedrijven ziet het de pensioengolf op zich afkomen.

Tijd en geld

Zo leggen ze de lat best hoog, beseffen de werkgevers. "Het is niet omdat je een rijbewijs hebt, dat je een F1-piloot bent. Soms verwachten we dat wel van ingenieurs", meent André Van Damme.

André Ghysens, hr-directeur bij Sabca, herkent het verhaal van zijn collega's. Ook bij het ruimtevaartbedrijf gaat de komende vijftien jaar de helft van de ingenieurs met pensioen. "Ingenieurs die vers van de schoolbanken komen opvangen, kost tijd en geld. Soms is die ruimte er, soms niet. Bij ons hangt dat af van project tot project. Als het echt dringend is, en de contractuele termijnen zijn zo scherp dat je wel instapklare mensen moet hebben, zoeken we vaak ervaren specialisten in het buitenland. Maar die gaan ook weg als hun job gedaan is, wat niet voor continuïteit zorgt. In projecten met meer tijd, vaak komt daar onderzoek bij kijken, is wel plaats voor pas afgestudeerde ingenieurs."

Duaal leren

Fons Leroy, gedelegeerd bestuurder van VDAB, oppert dat duaal leren voor verandering en verbetering kan zorgen. "In het secundair onderwijs is het systeem waarbij een leerling leren op school afwisselt met leren op de werkplek een volwaardige leervorm. Misschien moeten we dat ook in bachelor- en masteropleidingen invoegen?".

Ook Wilson De Pril van technologiefederatie Agoria vindt dat leren, en vooral blijven leren, de uitdaging is voor de ingenieur van morgen. "Ik zou de studieduur niet verlengen, maar meer interactie met het bedrijfsleven, daar zijn we niet tegen. Al is het ook belangrijk dat ingenieurs voldoende basiskennis hebben om te kunnen blijven leren. Die verantwoordelijkheid ligt deels bij de werkgever. Zij moeten, en kunnen vaak niet anders, dan ingenieurs opleiden op maat van hun bedrijf."

Daar zijn de werkgevers aan tafel het best mee akkoord. Het vergt een investering om nieuwe werknemers te laten kennismaken met het bedrijf en hun professionele voorkeuren te ontwikkelen. Al wil men dat proces vooral bespoedigen. En valt de 'startpositie' van pas afgestudeerde ingenieurs soms wat tegen, zeggen ze.

"De basiskennis is wel eens een teleurstelling", valt aan tafel te horen. "Als ingenieur moet je weten waar je mee bezig bent. Niet weinig sollicitanten gaan de mist in als je hen iets vraagt over hun leerstof van de voorbije jaren."

Ingenieurs zonder job

Misschien moeten onze student-ingenieurs zich sneller en meer specialiseren? Daar is niet iedereen van overtuigd. "De Vlaamse industrie is wat ze is", zegt Wilson De Pril. "Zoveel specialisten-jobs zijn er niet. Onze universiteiten leveren vooral generalisten af, en dat is ook beter voor de bedrijven."

"Een ingenieur kan tijdens zijn loopbaan zelf heel wat deuren openen", weet André Van Damme. "Sommigen doen twintig jaar lang dezelfde job, omdat ze die graag doen. Anderen wisselen om de zes maanden van project. Het is maar wat je zelf wilt."

Wat een ingenieur moet weten om een goede ingenieur te zijn, beperkt zich overigens al lang niet meer tot zijn technische kennis. "Soft skills, entrepreneurship ... Dat telt mee. Er zijn vandaag nog altijd ingenieurs die geen werk vinden. Vaak ligt het daaraan", zegt Fons Leroy.

"Een ingenieur moet gepassioneerd zijn door de omgeving waarin hij belandt, vinden wij bij Electrabel", zegt Alex Massoels, teamleader recruitment. "We verwachten dus ook enige zelfkennis."

De juiste persoon

Kathleen Dupont, general manager van USG Engineering Professionals, benadrukt het belang van 'de juiste ingenieur op de juiste plaats'. "Ingenieurs zorgen voor innovatie, wat heel onze economie ten goede komt. De juiste persoon rekruteren, met het juiste potentieel, is heel belangrijk."

Bij Deme is vooral de fit met de cultuur belangrijk. Bovendien moeten jongeren weten waar ze aan beginnen, klinkt het bij Bruno Monteye, hr-manager bij het baggerbedrijf. "Werken in het buitenland klinkt avontuurlijk, maar is minder romantisch dan het lijkt. Velen verkijken zich daarop en beseffen niet dat ze daar niet voor gemaakt zijn."

>

>

>