Kapitein krijgt zestien jaar cel voor ramp met Costa Concordia
Foto: AFP

Kapitein Francesco Schettino is veroordeeld tot zestien jaar cel voor de ramp met cruiseschip Costa Concordia. Dat heeft het gerecht in de Toscaanse stad Grosseto woensdagavond bekendgemaakt. Schettino was niet aanwezig bij de uitspraak, alhoewel hij dat voordien aangekondigd had. Volgens zijn advocaten had hij koorts.

Schettino was al anderhalf jaar aangeklaagd door de rechtbank. Er werd hem onder meer dood door schuld en slagen en verwondingen ten laste gelegd en het Italiaanse parket vorderde een gevangenisstraf van 26 jaar en drie maanden, de advocaten van Schettino hadden de vrijspraak gepleit.

De Costa Concordia was in januari 2012 met meer dan 4.200 passagiers en bemanningsleden voor het eiland Giglio in de Middellandse Zee tegen een rots gevaren en gekapseisd. In totaal 32 mensen kwamen daarbij om. Later bleek dat Schettino het ongeval veroorzaakt had omdat hij dicht bij de kust wilde varen om indruk te maken op een vrouw. Bovendien had hij na de schipbreuk niet meteen alarm geslagen om het schip zo mogelijk nog dichter bij het eiland te sturen. ‘Anders waren de mensen in zee gesprongen, toen de Concordia na de aanvaring nog hoger in zee lag’, verklaarde de 54-jarige zeeman daarover.

Toch lag de schuld van de ramp volgens de kapitein niet bij hem. De kapitein, die zich als enige voor de rechtbank moest verantwoorden voor de schipbreuk, wees met de vinger naar zijn Indonesische bemanningsleden, die de bevelen niet goed hebben opgevolgd. ‘We bevonden ons op de rotsen en niemand zei: ‘Kapitein, we zijn heel dichtbij, kapitein, let op’’, klonk het. Schettino zou naar eigen zeggen nog een laatste manoeuvre uitgevoerd hebben, maar ‘dat mislukte omdat zijn stuurman een fout maakte’.

‘In reddingsboot gevallen’

Schettino verklaarde ook dat de eigenaars van het schip hem hadden gezegd geen officieel noodsignaal uit te sturen via de boordradio, maar om zijn eigen telefoon te gebruiken, om zo te vermijden dat ‘iemand die een schip in nood helpt, een beloning kan vragen ter waarde van het schip’. De kapitein, die veel kritiek kreeg omdat hij zijn schip verlaten had bij de ramp, zei nog dat hij per ongeluk in een reddingsboot viel.