Belgische bedrijf Seaters mikt op jaaromzet van 1 miljoen
Foto: seaters

Behoren lege plaatsen op topevenementen binnenkort tot het verleden? Als het aan de technologiestart-up Seaters ligt wel: het bedrijf ontwikkelde een platform om lege plaatsen op uitverkochte massa-evenementen op te vullen. Dit jaar hoopt Seaters, dat al samenwerkt met BNP Paribas Fortis en Club Brugge, een omzet te realiseren van één miljoen euro.

In april kwam de jonge onderneming van oprichters Jean-Sebastien Gosuin, Manu Jans

en Dominique Snyers, toen nog onder de naam ‘SmartSeats’, al in het nieuws toen het 1,5 miljoen euro kapitaal ophaalde bij zeventien investeerders. Daar is in de tweede helft van 2014 nog 2,5 miljoen bijgekomen, goed voor een totaal van 4 miljoen euro. Onder de Europese en Amerikaanse aandeelhouders vinden we naast de oprichters ook Chris Burggraeve, voormalig CMO van AB Inbev, Michel Akkermans, voormalig CEO en voorzitter Clear2Pay, en Fortino, het fonds van de ex-Telenet’ers Duco Sickinghe en Renaat Berckmoes.

‘Zelfs in een uitverkocht stadion blijft bij sportwedstrijden of andere grote events altijd 2 tot 10 procent van de plaatsen leeg’, legt Jean-Sebastien Gosuin het concept uit. ‘Daar lijden het imago van de organisator en van de sponsors onder.’

Via het product van Seaters, dat mobiel (iOS en Android) en via het internet beschikbaar is, kunnen organisatoren en sponsors mensen vinden om de lege plaatsen in te vullen. Volgens de initiatiefnemers kan dit zonder overboeking en voorverkoop. Hun berekeningen wezen uit dat 80 procent van de lege zitjes ‘voorspelbaar’ is: dat zijn lastminute annuleringen (45%), nooit-verdeelde (25%) of nooit-verkochte tickets (10%).