Helft vrouwen geïnteresseerd in sport
De meest inspirerende sportvrouw: Maria Sharapova. Foto: REUTERS

Steeds meer vrouwen kijken naar sport, en bij steeds meer jonge vrouwen is dat voetbal. Dat is te danken aan sport op school, zo blijkt uit een onderzoek van Repucom. Maar ook een beetje aan Maria Sharapova.

De tijd dat sport een exclusief mannelijk fenomeen was, ligt al even achter ons. De afgelopen vijftig jaar toonden vrouwen steeds meer interesse in sport, zo blijkt uit een onderzoek van sportmarketingbureau Repucom - intussen al de helft van de vrouwelijke bevolking van 24 grote landen in Amerika, Europa en Azië, tegenover 69 procent van de mannen. Mannen houden nog steeds meer van sport, maar de kloof wordt kleiner. Vooral in Brazilië, Rusland, Italië, Japan en Turkije lijken vrouwen geïnteresseerd.


Van de vrouwen ouder dan 50, is 34 procent totaal niet geïnteresseerd in sport. Bij vrouwen jonger dan 50 is dat nog maar 24 procent. ©Repucom

Vooral basketbal en tennis vrouwen te kunnen boeien, maar bij jonge vrouwen blijkt ook voetbal aan interesse te winnen. De kloof met mannen is het grootst bij atletiek en ijsschaatsen (veel meer vrouwelijke interesse) enerzijds, en motorsporten (veel meer mannelijke interesse) anderzijds.

Er blijkt tussen mannen en vrouwen weinig verschil tussen manieren waarop naar sport gekeken wordt: televisie overheerst, maar de jongere generatie gaat steeds vaker mobiel kijken met smartphones en andere internettoepassingen. 80 procent van alle vrouwen kijkt minstens één keer per week op een website naar een update over een sportgebeurtenis, bij de mannen is dat 88 procent. Bij de ondervraagden jonger dan 30 was dat 84 tegenover 89 procent. Van de mannen gebruikt 63 procent wekelijks een mobiele app om sport te volgen, bij de vrouwen is dat 57 procent. Voor de jongeren is dat respectievelijk 75 en 71 procent.

Een belangrijke oorzaak voor de steeds grotere interesse in sport bij vrouwen, is volgens Repucom het kunnen deelnemen aan sport op school. Vrouwen die tijdens de schooluren aan sport deden - wat pas sinds 1970 gebruikelijk is - vertonen drie keer meer interesse in sport dan vrouwen die daar niet de kans toe kregen. Vermits in een land als China nog geen 15 procent van de schoolgaande vrouwen aan sport kan doen, valt hier nog flink wat vooruitgang te boeken.


Hoe minder geparticipeerd aan sport, hoe minder interesse in sport. ©Repucom

Maar ook vrouwelijke rolmodellen in de sport wakkeren interesse aan. En een vrouwelijke sportfan, zal het daarbij liefst zo dicht mogelijk bij huis gaan zoeken. Met uitzondering van tennisster Maria Sharapova in Turkije en haar collega Serena Williams in Australië, heeft elk land een eigen bekendste sportvrouw. Zo verhit tennisster Steffi Graf in Duitsland de gemoederen, weet zwemster Mireia Belmonte menig Spanjaard te boeien en kijken Mexicaanse vrouwen collectief naar golfster Lorena Ochoa.

Toch zijn het nog steeds vooral actrices en zangeressen die het meest inspirerend werken, met Angelina Jolie en Jennifer Lopez respectievelijk op plaats 1 en 2 van de lijst met ‘meest verkoopbare’ vrouwen. De eerste sportvrouw - Maria Sharapova - staat pas op plek 25. Dat is bij de mannen enigszins anders, waar David Beckham al op de derde plaats staat.