Cornu: ‘Tevredenheid over NMBS is bijna constant gebleven’
Jo Cornu. Foto: BELGA

De objectieve beoordelingscriteria voor de NMBS zijn er sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan alleen maar op vooruit gegaan. Zo heeft NMBS-topman Jo Cornu zijn bedrijf verdedigd in de kamercommissie. En dat vervoersplan kan wel nog bijgestuurd worden, maar dat zal al gauw enkele maanden in beslag nemen. Cornu haalde ook uit naar Test-Aankoop: ‘Hun deontologische code is op een postzegel te schrijven.’

Jo Cornu, topman van de NMBS, was vandaag te gast in de Kamercommissie Infrastructuur om de problemen met het nieuwe vervoersplan te bespreken. Volgens Cornu klopt het niet dat de invoering een fiasco is geweest. ‘De introductie van het vorige vervoersplan in 1998 was een catastrofe, de problemen hebben maanden geduurd. Ondanks alle kritiek wil ik het personeel feliciteren omdat dit nu niet het geval was.’

De drie ‘objectieve’ beoordelingscriteria - stiptheid, afschaffing treinen en overbezetting - zijn niet verslechterd in het nieuwe vervoersplan, integendeel zelfs, benadrukte Cornu. De stiptheid, die in 2013 nog op 85,6 procent lag, is gestegen naar 90 procent in januari 2014 en 90,4 procent in januari van dit jaar, toen het nieuwe plan al in voege was. Het aantal afgeschafte treinen daalde van gemiddeld 106 - op 4.000 - per dag in 2014, tot gemiddeld 61 begin dit jaar.

Volgens Cornu is het grootste probleem - de overbezetting van sommige treinen - niet structureel maar punctueel. Veel reizigers nemen door het nieuwe vervoersplan een andere trein. ‘Het was voor ons moeilijk te voorspellen welke treinen het drukst bezet zouden zijn, onze voorspellingen waren niet altijd correct’, aldus Cornu, die erop wees dat 40 treinen per dag - 1 procent van het totaal - ondertussen qua samenstelling versterkt zijn. ‘Dat lijkt weinig, maar het gaat wel om duizenden reizigers.’

Een nieuw lief, maar de liefde is al over

Het nieuwe vervoersplan kreeg echter al meteen bij de invoering veel kritiek, onder meer op sociale media en van verbruikersorganisaties en heel wat Kamerleden, ook van de meerderheid, spraken de hoop uit dat het plan nog kan aangepast worden. 'Het nieuwe vervoersplan lijkt op een nieuw lief waarvan de liefde al na één rit over is', verwoordde N-VA-Kamerlid Inez De Coninck het. Al gaf ze toe dat het misschien nog een beetje te vroeg is om al een formele evaluatie te maken.

‘Tegenover de cijfergemiddelden staat de dagelijkse realiteit van de pendelaar’, merkte Marcel Cheron van Ecolo op. Catherine Fonk (CDH) had het hier over ‘een enorme kloof’, waarbij ze uithaalde naar het verlengen van de reistijd op heel wat lijnen. David Geerts van SP.A verweet de meerderheid de besparing van 2,1 miljard euro voor de NMBS te hebben goedgekeurd. 'En dan kritiek hebben dat we nu allemaal stilstaan.'

Volgens Cornu zullen eventuele bijsturingen nog enkele maanden op zich laten wachten. Bovendien zijn er technische en financiële beperkingen. Hij verwees naar de beschikbaarheid van rijpaden bij infrastructuurbeheerder Infrabel, naar de consequenties voor de andere treinverbindingen en naar de kostprijs van die aanpassingen. ‘Het nieuwe vervoersplan was opgesteld op basis van de budgettaire beperkingen door de vorige regering. Als we ons aanbod ergens verhogen, moet dat worden gecompenseerd door minder aanbod elders’, illustreerde Cornu. Hij wees erop dat de kleine aanpassingen aan het vervoersplan na de provinciale roadshows midden vorig jaar, het bedrijf al 8,5 miljoen euro hebben gekost.

Test-Aankoop

Cornu haalde ook nog zwaar uit naar Test-Aankoop, dat hij beschuldigde van ‘stemmingmakerij’. De consumentenorganisatie had kritiek geuit over het nieuwe vervoersplan op basis van een rondvraag, die volgens Cornu al werd uitgevoerd in maart 2014. ‘De resultaten waren vooral beïnvloed door de slechte stiptheidsresultaten van 2013.’

‘Uit de eigen peilingen van de NMBS blijkt dat de tevredenheid quasi constant is gebleven’, aldus Cornu, die zich verbolgen toonde over de werkwijze van de organisatie. ‘Hun deontologische code is waarschijnlijk op een postzegel te schrijven.’