10 tips voor blokkende studenten
Foto: Photo News

Voor studenten in het hoger onderwijs is de blokperiode aangebroken. Wij vroegen studentenadviesbureau Studentor om tien bloktips.

1. Verzamel al je studiemateriaal (cursussen, boeken, notities, examenvragen, samenvattingen) en breng structuur in de hoofdstukken aan door middel van tussenschotjes, post-its enz… Kopieer voor elk vak je inhoudstafel naar A4-formaat.

2. Wees realistisch. Maak een eerlijke stand van zaken en bekijk of alle vakken afleggen in januari überhaupt wel mogelijk is. Vakken waarvoor je bij wijze van spreken nog niets hebt gedaan, laat je best vallen om andere wel haalbare vakken niet te compromitteren en om je slaagkansen te vergroten.

3. Maak een goede blokplanning: tel hoeveel halve dagen je beschikbaar hebt om te blokken, zowel in de examenperiode zelf als tijdens de blok. Bedenk hoeveel halve dagen je idealiter zou willen spenderen aan elk af te leggen vak. Begin van je laatste examen richting je eerste examen de beschikbare halve dagen te verdelen volgens noodzaak. Verdeel het aantal te studeren hoofdstukken over de uitgetrokken tijd en bouw herhaalmomenten in.

4. Creëer voorspelbaarheid door routine: 7.00u opstaan en ontbijten, 8.00u tot 12.30u blokken (met 2 x 15’ pauze), lunch, 13.30 tot 18.00u blokken (met 2 x 15’ pauze), diner, 19.00u tot 21.00u uur herhalen, ontspanning en 8 uur slapen. Vermijd cafeïnehoudende dranken of energy drinks na 18.00u.

5. Creëer een prikkelarme omgeving: zet je gsm en laptop volledig uit tussen 8 en 21 uur. Facebook, Whatsapp, Twitter en Snapchat zijn dodelijk voor een aangehouden concentratie en kunnen wachten tot ’s avonds. Maak duidelijk aan vrienden en familie dat je tussen 8.00u en 21.00u offline bent en dus onbereikbaar.

6. Tijdens het blokken zelf is je inhoudstafel essentieel: situeer elk hoofdstuk binnen het geheel. Voeg in potlood kernwoorden toe aan je inhoudstafel zodat je de uren voor je examen alleen nog je inhoudstafel moet bekijken. Schematiseer je materie en studeer in samenhangende stukjes in plaats van ineens een hoofdstuk van 50 pagina’s. Schrijf bij abstracte, droge theorie een verduidelijkend concreet voorbeeld.

7. Activeer en toets jezelf: loop rond, herhaal luidop de hoofdzaken en de titelstructuur van de ingestudeerde materie. Probeer aan jezelf uit te leggen wat je net geleerd hebt en duid op je inhoudstafel aan waar je nog moeilijkheden mee hebt.

8. Heb geen zelfmedelijden en geef niet op wanneer het wat minder vlot gaat. Shit happens, maar laat je er niet door demotiveren. Studeren is saai, eenzaam en onaangenaam. Punt aan de lijn. Vraag aan je omgeving om je te steunen in je zelfdiscipline.

9. Eet gezond. Zorg dat je voldoende eten en drinken in huis of op kot hebt, zodat je je luttele vrije tijd niet in de supermarkt moet doorbrengen. Laat je niet verleiden om enkel junkfood te eten. Kies voor licht verteerbare maaltijden en zorg voor voldoende gezonde tussendoortjes zoals fruit en yoghurtjes.

10. Na 21.00u ’s avonds nog blokken is onproductief dus spreek af met je kotgenoten of met je familie om iets leuks te doen. Vermijd impulsen van computers of gsm’s. Geef je hersenen wat rust en ga rond 23 uur slapen.

www.studentor.be