Netflix is Product van 2014
Orange is the new black: een topserie van Netflix. Foto: netflix

Vier maanden na de lancering op de Belgische markt is de online tv-dienst Netflix gekozen tot Product van 2014.

Vijf kandidaten hebben de voorbije weken gestreden om door de lezers van De Standaard verkozen te worden tot Product van 2014. Het ging om het televisieprogramma ‘Wat Als?’, de alternatieve taxidienst Uber, de videodienst Netflix, de verhuurservice Airbnb en de elektrische sportwagens van Tesla.

Netflix was begin deze maand al tot favoriet voor de wedstrijd gebombardeerd, nadat de bezoekers van het Belgische Stima-marketingcongres de online tv-dienst tot nummer 1 hadden uitgeroepen.

Het grote publiek is blijkbaar dezelfde mening toegedaan als de professionals. Netflix verzamelde liefst 41,10 procent van alle uitgebrachte stemmen op DS Online en wint daarmee de titel van Product van 2014.

Het Amerikaanse Netflix maakt het sinds september ook in ons land mogelijk om televisie te kijken zonder kabelabonnement. De programma’s worden online gestreamd. Een vast maandelijks abonnement volstaat om onbeperkt programma’s op te vragen.

Op ruime afstand van Netflix is het tv-programma Wat Als? op de twee plaats geëindigd. Wat Als? behaalde 21,90 procent van de stemmen. De tv-reeks van het productiehuis Shelter, van Tim Van Aelst, won onlangs nog een prestigieuze Emmy Award.

Op de derde plaats prijkt Tesla, de producent van 100 procent elektrische wagens. Van het S-model van Tesla werden dit jaar meer dan 400 exemplaren verkocht, een verkoopstoename tegenover vorig jaar met liefst 250 procent. Tesla haalde 14,10 procent van de stemmen.

Disruptief

De vierde en vijfde plaats gaan naar twee vaandeldragers van de zogenaamde ‘disruptieve economie’: Uber en Airbnb.

De app van Uber brengt aanbieders van personenvervoer in contact met de consumenten. De dienst vormt een alternatief voor de conventionele taxidiensten, die dan ook woedend gereageerd hebben op de komst van Uber naar ons land.

Ook Airbnb maakt de link tussen vraag en aanbod, in dit geval gaat het om overnachtingsplekken. Leegstaande huizen of kamers worden via een onlineplatform verhuurd aan particulieren, als ­alternatief voor de gewone hotelkamers.

Uber haalde als vierde 12,70 procent van de stemmen en ging daarmee Airbnb vooraf, dat met 11,20 procent als vijfde eindigde.

Vorig jaar was zanger Stromae de winnaar van de verkiezing. In 2012 ging de prijs naar de Rode Duivels en in 2011 naar Google street view.