Weyts ziet eerste spade Oosterweel in 2017 in de grond, ondanks nieuwe aanbesteding
Foto: BELGA

Omdat de Europese Commissie de financiële constructie voor de Oosterweelverbinding definitief afgekeurd heeft, moet de Vlaamse regering nu het bouwconsortium Noriant vergoeden en een nieuwe aanbesteding uitschrijven. Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) kan de eerste spade toch in 2017 in de grond, maar Antwerps SP.A-fractieleidster Yasmine Kerbache vindt dat ‘niet realistisch’.

In het dossier van de omstreden Antwerpse Oosterweelverbinding is officieel een einde gekomen aan de juridische onzekerheid rond de rol van bouwconsortium Noriant. Dat meldt de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). De in oktober bereikte deal tussen Noriant en BAM treedt nu effectief in werking, aangezien Europa geen toestemming gegeven heeft om de gunning van een deel – het veranderde deel – van de realisatie van de Oosterweelverbinding bij Noriant te houden. Dat werd deze week definitief beslist.

Gevolg is dat het consortium de afgesproken schadevergoeding van 37,2 miljoen euro krijgt en afziet van een claim die het tiendubbele bedraagt. De Vlaamse regering is bovendien genoodzaakt een nieuwe aanbesteding uit te schrijven voor de tunnel die eerst een brug was.

Timing blijft

Op de VRT Radio zei Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zaterdag dat de timing voor de Oosterweelverbinding overeind blijft, ook al moet Vlaanderen van Europa een nieuwe aanbesteding uitschrijven. ‘We zijn eindelijk verlost van de molensteen rond onze nek. Dit zorgt niet voor oponthoud’, aldus de minister. ‘We willen in 2017 effectief de eerste schop in de grond steken.’

‘Doof en blind’

Antwerps SP.A-fractieleidster Yasmine Kherbache vindt het “onverantwoord” dat minister Weyts ‘doof en blind blijft voor betere en snellere alternatieven’ voor de Oosterweelverbinding.

Volgens Kherbache is wat Weyts voorstelt “niet realistisch”, en zal het bovendien nog veel meer verkeersellende met zich meebrengen. ’Veel beter is om tegen 2016 al het vrachtverkeer, 8.000 vrachtwagens per dag, van de Ring te halen en langs de Liefkenshoektunnel te sturen. Die tunnel moet men bovendien tolvrij maken voor het personenverkeer’, zegt de SP.A-politica. ‘Daarnaast kan de procedure voor de aanleg van de A102 versneld worden. Die weg leidt het verkeer van het Duitse Ruhrgebied, de Kempen en Limburg weg van de ring.’ Op lange termijn wil Kherbache dan werk maken van een totaalproject ‘mét integratie van de overkapping van de Ring’.

‘Totaal onrealistisch’

Ook Wouter Van Besien van Groen stelde zich op de VRT Radio vragen bij het optimisme van Weyts. ‘De timing die men nu vooropstelt, is totaal onrealistisch. Er moeten nog heel wat procedures doorlopen worden. Er komen ook heel wat klachten, wat normaal is bij zo’n project die een nieuwe autosnelweg door de stad trekt. Het meest intelligente zou nu zijn om de blik open te trekken en te kijken welke andere mogelijkheden er zijn, zoals bijvoorbeeld de overkapping van de ring.’