Zon, bier en menstruaties: de meest opvallende reclamecampagnes van 2014
Foto: Youtube
Op tv zijn reclames een doorgaans irritant gegeven, maar online krijgen veel campagnes wel meer meeval. Sterren als Arnold Schwarzenegger en Neymar lenen zich daarom graag uit voor extra lange versies van tv-spots. Maar de wereld vergaapt zich even graag aan menstruerende tienermeisjes of kale tekenfilmfiguren. De meest opmerkelijke reclamefilmpjes van het voorbije jaar.

Grote Amerikaanse merken proberen elkaar steeds te overtreffen bij de spotjes tijdens de Super Bowl. Dit jaar legde biermerk Bud Light van AB Inbev de lat érg hoog met een spotje dat wat inspiratie haalde bij 'push to add drama', maar er wel zelfs iemand als Schwarzenegger kon bij betrekken.

Coca Cola koos tijdens diezelfde superbowl voor een subtieler filmpje, waarin in verschillende talen 'America the beautiful' werd gezongen. Met erg gemengde reacties als gevolg: was dit nu heel erg Amerikaans of net 'onamerikaans'? Het leverde in elk geval een van de meestbesproken reclames van het jaar op. 

Nog een felgesmaakte taboedoorbrekend spotje is een van Belgische makelij. 'Het derde kopje' van Douwe Egberts slaagde er heel subtiel in om het thema van nieuwe relaties na eens scheiding aan te raken. En dat is iets waar de meeste reclames liever uit de buurt van blijven.

Een heel ander taboe dat door Hello Flo doorbroken is, is dat van de eerste menstruatie. 'Full moon party' lijkt ergens wel op een genante scene uit In de Gloria, wat wellicht verklaart waarom er bij kijkers geen belemmering was om iets over maandverband op hun facebookpagina te delen. 

Humor van een andere soort: Visionlab kiest ervoor om de vijand belachelijk te maken. In het geval van deze zonnebrilfabrikant: uiteraard de zon zelf. Geen gemakkelijke opgave, maar ze slaagden erin, en dat maakte de campagne een van de grote winnaars op het prestigieuze festival Cannes Lions.

Verder stond de zomer uiteraard ook in het teken van het WK voetbal. De sportmerken pakten uiteraard groots uit, maar filmpjes van giganten als Nike of Adidas bleven niet echt hangen. Wat wel opviel was een vijf minuten durende montage van Beats, die toont hoe Neymar zich op een wedstrijd voorbereidt. Het leverde Neymar geen titel op, maar Beats kon wel goed inpikken op de WK-hype.

Wat doe je als merk als een van je boegbeelden er niet meer is? Honda pakte naar aanleiding van de twintigste verjaardag van het overlijden van Ayrton Senna uit met een remake van diens snelle ronde die hij neerzette tijdens een wedstrijd. Formule 1 met enkel licht en geluid: het blijkt erg esthetisch te zijn. En voor de fans was het een smaakvolle herdenking. 

Volkswagen etaleerde op een andere manier dat het inzet op verkeersveiligheid. Bezoekers van een bioscoop kregen allemaal op hetzelfde moment een sms'je toegestuurd. En wie het berichtje las, werd er stevig aan herinnerd dat je dat beter niet altijd doet.

De setting van dat volkswagen-filmpje herinnert natuurlijk aan de ondertussen beruchte Carlsberg-campagne waarbij nietsvermoedende toeschouwers plaats namen tussen een motorbende. Maar Comedy Central ging nog een stap verder in het parodiëren van een succesvolle viral. Zo trok de zender met een eigen drukknop naar Aarschot.

Dat lachen beter is dan drama was ook de boodschap van deze Braziliaanse campagne om kankerpatiëntjes te steunen. Met een ontzettend eenvoudig idee overtuigt het filmpje kinderen om zich niet te schamen als ze tijdens hun behandeling hun haar verliezen.