De zoveelste comeback van Naomi Campbell
Naomi Campbell voor Agent Provocateur SS 2015

Ze is de veertig al even voorbij, maar de modellencarrière van Naomi Campell is nog springlevend. De Britse is volgend seizoen niet alleen het gezicht van Burberry, maar werd ook in lingerie gekiekt voor de nieuwe campagne van Agent Provocateur.

Wie er de archieven van Google op napluist, zal merken dat Naomi Campbell al meerdere comebacks achter de rug heeft. Het Britse topmodel, dat in 1987 haar modellendebuut maakte en in de jaren negentig tot het selecte groepje van supermodels behoorde, concentreert zich sinds de eeuwwisseling dan wel vooral op het uitbrengen van parfums, rechtszaken en weldoenerswerk, maar grote hiaten zult u niet vinden op haar cv als model.

Hoewel er een lange stoet jonge topmodellen klaarstaat om de fakkel over te nemen en Campbell zelf erg selectief is met haar jobs, heeft ze toch mooi weer twee grote klussen weten binnenhalen. Enerzijds als het gezicht van het Britse modehuis Burberry, anderzijds als dat van het pikantie lingerielabel Agent Provocateur.

Op de catwalk voor Pucci, afgelopen modeweek in Milaan

Duo met Dunn

Christopher Bailey, ceo én hoofdontwerper van Burberry, bracht enkele maanden geleden Cara Delevingne en de bijna dubbel zo oude Kate Moss (maar ook al zo’n model dat zich niet laat tegenhouden door haar leeftijd) samen voor de campagne van hun nieuwe parfum My Burberry.

Dat trucje doet hij nu nog eens over door de 24-jarige Jourdan Dunn en de 44-jarige Naomi Campbell samen te boeken voor hun voorjaarscampagne. Het Britse modehuis kiest zo niet alleen opnieuw exclusief voor Britse topmodellen, maar brengt voor het eerst ook twee van de meest succesvolle donkere modellen samen in beeld.

‘Naomi en Jourdan zijn twee grote Britse iconen, twee sterke en mooie vrouwen, en de perfecte gezichten voor onze nieuwe campagne’, vertelde Bailey aan Women’s Wear Daily. Beiden zijn geen nieuwe gezichten voor het huis, maar het was wel al van 2001 geleden dat Campbell nog eens mocht poseren in kleding van Burberry.

Op de foto voor Burberry met de twintig jaar jongere Jourdan Dunn

Femme fatale

Dat haar modellencarrière nog lang niet rijp is voor de koelkast, bewijst ze ook als het nieuwe gezicht van Agent Provocateur. Ontwerpster Sarah Shotton liet zich voor de nieuwe collectie inspireren door de ultieme femme fatale en kon zich daarvoor geen betere figuur inbeelden dan Campbell. Het Britse topmodel werd voor de campagne gefotografeerd door de Duitse Ellen von Unwerth.

Hoewel altijd wordt beweerd dat modellen een beperkte houdbaarheidsdatum hebben, bewijzen veertigers als Campbell en Kate Moss het tegendeel. Al kan de plotse heropleving van Campbell ook gekaderd worden in de trend dat modehuizen de laatste jaren wel vaker een icoon dan een frisse naam kiezen als gezicht van hun campagnes.

Die trend zet zich ook volgend jaar door: zo werd de 47-jarige actrice Julia Roberts gevraagd om te poseren voor de voorjaarscampagne van Givenchy, terwijl de 56-jarige Madonna werd opgevist als het gezicht van Versace. Louis Vuitton rekent dan alweer enkele seizoenen op de 43-jarige actrice Charlotte Gainsbourg.