Bij black-out staan de treinen mogelijk stil
Luc Lallemand (Infrabel), minister van Mobiliteit Jacqueline Galant en NMBS-topman Jo Cornu. Foto: BELGA

Mocht het afschakelplan deze winter worden geactiveerd, dan is er een groot risico dat de treinen niet rijden. Dat blijkt uit een hoorzitting met de gedelegeerd bestuurders van de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel, Jo Cornu en Luc Lallemand, in de Kamercommissie Infrastructuur.

Het afschakelplan dat begin september werd goedgekeurd, werkt met zones waarin de elektriciteit kan worden afgekoppeld. De kaart van het spoorverkeer vertoont de vorm van een ster, met Brussel als middelpunt. Het afschakelen van de elektriciteit in een zone kan dus gevolgen hebben voor het hele net.

Signalisatie en slagbomen

Er zijn gevolgen in verschillende fases, gaande van de signalisatie die op rood springt en het neerlaten van de slagbomen aan de spooroverwegen uit veiligheidsoverwegingen, tot het uitdoven van het communicatienetwerk en het verlies van lokalisatie van de treinen.

Het treinverkeer kent twee pieken: tussen 07.00 en 09.00 uur, en tussen 16.00 en 18.00 uur wanneer de afschakeling eventueel plaatsvindt. Het risico is dus groot dat mensen wel op hun werk zijn geraakt maar niet zouden kunnen terugkeren of enkele uren zouden vastzitten in een trein.

Reclameborden

Beide spoorbedrijven zijn betrokken bij vergaderingen met het crisiscentrum, dat beslist over een afschakeling. Om een en ander te kunnen stroomlijnen en om de reizigers correct te kunnen informeren, moeten de NMBS en Infrabel voor 18.00 uur gewaarschuwd worden.

De NMBS voorziet dat enkel treinen via een aangepast aanbod kunnen rijden bij een afschakeling van zone 6. In het geval dat de zones 1 tot 5 worden afgeschakeld, wordt het treinverkeer opgeschort.

De NMBS en Infrabel zijn samen goed voor 2 procent van het elektriciteitsverbruik in België. Er werden ook pistes geopperd om dat verbruik in te dijken. Die gaan van het stilleggen van de reclameborden of van de verwarming in de treinen, tot het volledig of deels opschorten van het goederenvervoer tijdens de periode waarin het elektriciteitsverbruik piekt.