Nieuwe strategie Abercrombie & Fitch kent voorlopig geen succes
Bij de opening van A&F in Brussel, in 2011 Foto: Abercrombie

De dalende verkoopcijfers noopten tot drastische maatregelen bij Abercrombie & Fitch, maar van de aangekondigde veranderingen kwam voorlopig nog niet veel in huis en dus blijft het Amerikaanse kledinglabel klanten verliezen aan goedkopere ketens zoals H&M en Forever 21.

De hoogdagen van Abercrombie & Fitch - gelanceerd in 1892, maar in 1988 heruitgevonden - zijn duidelijk achter de rug. Het Amerikaanse kledinglabel ziet zijn winstcijfers sinds 2013 steeds in dalende lijn gaan en ook woensdag, bij het voorstellen van de kwartaalcijfers, moest opnieuw een lagere omzet worden aangekondigd.

Ceo Mike Jeffries zag zich door de dalende verkoopcijfers en aanzwellende kritiek (onder meer over hun personeelsbeleid en weigering tot grote maten te produceren) genoodzaakt om de strategie van het merk over een andere boeg te gooien en kondigde dit voorjaar belangrijke wijzigen aan om het tij te kunnen keren.

Zo zou het nachtclubimago met blote borstkassen en luide muziek worden teruggeschroefd, Het opvallende logo zou verdwijnen, de kleur zwart werd voor het eerst geintroduceerd in de collecties en op de kop toe kwam de keten ook met (iets) grotere maten op de proppen.

Zes maanden later blijkt van die aangekondigde maatregelen echter nog niet veel in gerealiseerd te zijn, schreef Business Insider . De blote basten aan de deur hadden wat meer kleding aan en de winkel was iets beter verlicht, maar daar hield het op.

De weinige inspanningen vertalen zich dan ook niet in betere cijfers: ook in het derde kwartaal lag de omzet van A&F twaalf procent lager dan een jaar eerder. Vooral in de Verenigde Staten krijgt het label zware klappen. Jeffries benadrukt dat het bedrijf druk bezig is met transformeren en maakt zich sterk dat de inspanningen volgend jaar vruchten zullen afwerpen.