Deze ontwerpers geven Eastpak make-over voor goed doel
Het ontwerp van Jean Paul Gaultier voor EASt

Voor het vierde jaar op rij pakt rugzakkenlabel Eastpak uit met zijn Artist Studio: verschillende grote ontwerpers (onder wie ook enkele Belgen) werden gevraagd om een rugzak te ontwerpen die daarna wordt geveild ten voordele van Designers against AIDS, de Belgische non-profitorganisatie die dit jaar tien kaarsjes mag uitblazen.

Achter Designers against AIDS gaat voormalig modejournaliste Ninette Murk schuil. Zij lanceerde in 2001 een eerste initiatief dat in 2004 de uiteindelijke naam DAA kreeg, en werkte samen met heel wat bekende namen om de voortdurende strijd tegen aids onder de aandacht te brengen.

Zo was er onder andere Fashion against AIDS, een collectie samen met de Zweedse kledingketen H&M en sterren zoals Rihanna, Pharrell Williams en Katy Perry, maar ook de Belgische kledingketen JBC draagt al jaren zijn steentje bij met gastcollecties van onder andere Nicky Vankets en Ann Lemmens waarvan de opbrengst wordt geschonken aan DAA. Deze keer ging JBC in zee met het Limburgse sokkenlabel Sock You.

Maar ook het Amerikaanse rugzakkenlabel Eastpak zet opnieuw zijn schouders onder het project, met een vierde editie van hun Eastpak Artist Studio (EASt). Aan het concept werd weinig gewijzigd: net zoals de voorgaande jaren mochten zestien ontwerpers mochten Eastpak’s meest iconische rugzak naar eigen stijl en smaak herinterpreteren.

Onder de zestien deelnemende ontwerpers zien we grote namen terug zoals Jean Paul Gaultier, Manolo Blahnik, Henrik Vibskov en Elio Fiorucci, maar ook opnieuw enkele Belgische ontwerpers werden gestrikt voor de unieke collectie: Walter Van Beirendonck, Tim Coppens en Chris Janssens. Hun ontwerpen ziet u op de foto's hierboven: een monstertas van Van Beirendonck, een functionele tas van stadsmens Coppens en een dromerige tas van Jannssens, met een detail van loombandjes, gemaakt door haar dochter.

En daar houdt het niet op: KRJST, het Brussels modecollectief opgericht door Justine de Moriamé en Erika Schillebeeckx, won de wildcardcompetitie die jonge ontwerpers de kans geeft om hun talent te tonen. Hun rugzak werd uit meer dan honderd inzendingen gekozen om de deelnemerslijst te vervolledigen.

'Wij horen enkel over hiv door verhalen uit het verleden, maar onze generatie moet ook begrijpen dat het een actueel probleem en dat het tijd wordt dat we de realiteit onder ogen zien', aldus de jonge ontwerpsters. Montana - zoals de rugzak van Justine en Erika werd gedoopt - moet ons naar een andere tijd en ruimte voeren en combineert feestelijke en spirituele tradities.

Wij vroegen aan Ninette Murk welk ontwerp haar het meest heeft verrast: ‘Ik vind de Lenticular Backpack van Antoine Peters heel intrigerend, omdat die van uitzicht verandert naargelang vanuit welke hoek je er naar kijkt.’ Zoals u op de drie foto's hierboven ziet: één rugzak, en telkens een ander uitzicht.

Maar ook het ontwerp van Jean Paul Gaultier (zie openingsbeeld) vindt ze bijzonder. ‘Een geborduurd satijnen bomberjack met ingebouwde rugzak, waar je de jas in kunt stoppen als het te warm is- en ook nog eens volkomen omkeerbaar: echt een meesterwerkje en dat had ik ook wel verwacht van hem’, aldus Murk. ‘Gaultier is ook één van mijn favoriete ontwerpers, waar we in de toekomst trouwens nog veel van gaan horen, ook al is hij dan gestopt met zijn prêt-à-porter collecties. Het was best wel kicken om ons DAA logo met de hand geborduurd op het unieke JPC ontwerp te zien blinken.’

Vanaf maandag 1 december (niet toevallig op Wereldaidsdag) kunnen geïnteresseerden een bod uitbrengen op deze creaties bieden. Drie weken later - op zondag 21 december, om 12.00 uur ’s middags - hebben de zestien rugzakken elk een nieuwe eigenaar. Ontdek hier alle ontwerpen en meer informatie over de veiling.