Bus wordt sneller rolstoelvriendelijk
‘Het is een eerste stap’, zegt rolstoelgebruiker Mustafa Kör. ‘Maar het gaat te traag. 2020 is nog lang.’ Foto: Jimmy Kets

De bus wordt op bepaalde lijnen en haltes altijd toegankelijk voor rolstoelgebruikers, zonder reserveren. De Lijn en de gemeenten beloven daaraan te werken.

‘Openbaar vervoer dat niet voor iedereen toegankelijk is, is geen openbaar vervoer.’

Een ferme Vlaamse minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) zocht op het evenement van de campagne Hart voor Handicap dit weekend geen vergoelijkingen voor de povere toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor mensen met een handicap.

Weyts bracht een lijstje beloftes mee. Zo zal de verplichte reservering – mensen met een handicap moeten minstens 24 uur vooraf een ritje met bus of tram aanvragen – op de schop gaan. Dat die regel nog steeds geldt, heeft alles te maken met de bussen en de haltes van De Lijn. Bij een derde van de bussen zijn de deuren te smal en ontbreekt er een oprijplank. Van de 38.000 haltes is amper 2 tot 3 procent zo aangelegd dat ze voor iedereen toegankelijk zijn.

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, onderschrijft het engagement van de minister. ‘Tegen 2020 zijn al onze bussen rolstoelvriendelijk. Bij de trams gaat dat trager, die houden we langer in roulatie. Voor de haltes zijn we afhankelijk van de planning van de wegbeheerders, dat zijn het Vlaams Gewest en de steden en gemeenten.’

‘De lokale besturen zijn zeker van goede wil’, zegt Erwin Debruyne, expert mobiliteit van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten. ‘Als er een weg heraangelegd wordt, is toegankelijkheid al een aandachtspunt. Waar veel rolstoelgebruikers gebruik maken van de bus is het ook een prioriteit. Maar er komen veel vragen op de lokale besturen af en de middelen worden steeds schaarser.’

Haltes heraanleggen kost geld, zowat 10.000 euro per stuk als je van nul begint. ‘We kiezen in samenspraak de prioriteiten’, aldus Weyts. ‘Meteen alle haltes opbreken, kan niet.’ Liesbeth Homans (N-VA), minister van Bestuurszaken, zal mee aan de kar trekken bij de gemeenten.

Roger Kesteloot suggereert voorrang te geven aan de grote verkeersassen en bepaalde haltes daarop. Daar kan de reserveringsplicht uitdoven nog voor 2020. ‘Welke haltes, dat kunnen de gebruikers met een handicap ons best zelf vertellen.’

‘Het is een eerste stap’, reageert schrijver en rolstoelgebruiker Mustafa Kör. Vorig jaar trok hij met het openbaar vervoer door Brussel en Vlaanderen en schreef er reportages over in De Standaard. Een jaar later is hij blij met wat hij in beweging heeft gezet, maar het gaat voor hem te traag. ‘Dit probleem is vijftien jaar gekend. 2020 is nog lang, mensen zitten op hun tandvlees.’

Weyts is zich bewust van de scepsis. Zaterdag riep hij Kör en andere gebruikers op een expertengroep te vormen die De Lijn kan bijstaan.

Spoor

De NMBS vindt dat 24 uur noodzakelijk blijft om goede bijstand te kunnen verzekeren. Tegen 2018 zouden 100 stations toegankelijk zijn. Dat betekent: geen drempels meer van straat tot perron, parking, aparte toiletten, geleidingsstroken. Tegen 2028 zouden 280 stations in orde kunnen zijn.

In DS Weekblad hekelde een slechtziende zaterdag nog dat de begeleiding in het station van Berchem afgebouwd wordt. Uitgerekend een station vlak bij een centrum voor blinden en slechtzienden.