Ben Weyts wil reservatieplicht bij De Lijn laten uitdoven
Het thema van de Hart voor Handicap-campagne van vorig jaar, ‘inclusieve mobiliteit’, werd gelanceerd met een reportage van Mustafa Kör (op de foto). Foto: Jimmy Kets

Personen met een beperking moeten op meer bushaltes terecht kunnen. En de reservatieplicht - ze moeten minstens 24 uur op voorhand een bus- of tramrit aanvragen - wordt afgebouwd. Dat kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan op een evenement van Hart voor Handicap, een initiatief van De Standaard, in samenwerking met Cera en vzw Konekt.

Personen met een handicap die de bus of tram wil nemen, zullen dat op korte termijn op de ‘prioritaire lijnen’ niet meer op voorhand moeten aanvragen. Mensen met een beperking die vandaag de bus of trein willen nemen, moeten dat minstens 24 uur op voorhand doen. Op lange termijn moet dat systeem uitdoven. ‘Een serieuze rem op een normaal sociaal leven’, zei Weyts vandaag. ‘Veel mensen met een beperking ervaren dat ook als zeer stigmatiserend. De 24-urenregel is achterhaald.' Volgens de minister is openbaar vervoer dat niet voor iedereen toegankelijk is 'geen openbaar vervoer'. 

Ben Weyts werkt samen met De Lijn, waarvoor hij bevoegd is, om de prioritaire lijnen van bus en tram ‘volledig toegankelijk te maken’. Over hoeveel en welke lijnen het precies gaat, is nog onderwerp van onderhandeling.

Vijfpuntenplan

Weyts komt daarmee tegemoet aan een aantal verzuchtingen van mensen met een beperking en hun organisaties. Die hebben een vijfpuntenplan opgesteld, op initiatief van Hart voor Handicap. Vorig jaar lanceerde HvH een campagne met als thema ‘inclusieve mobiliteit’. Eén van die vijf punten is de afschaffing van de 24-urenregel. De andere vier punten: maak alle informatie toegankelijk, kondig haltes in bussen, trams en treinen aan, zet in op technologie en werk samen met de gemeenten voor een totaal toegankelijkheidsplan.

Weyts gaat ook in op een aantal van die andere punten. Hij lanceert een nieuwe mobiele applicatie van De Lijn, die reizigers tijdig verwittigt wanneer ze moeten afstappen. Het is specifiek gericht naar blinden en slechtzienden. Samen met de Vlaamse gemeenten zal Weyts een meerjarenplan opstellen om de bushaltes toegankelijker te maken. Van de ongeveer 40.000 haltes in Vlaanderen is nog geen vijf procent toegankelijk voor reizigers met een beperking. ‘Dat cijfer moet stijgen’, aldus Weyts. Hij zal daarvoor samenwerken met minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans.

‘Gebruikersgroep krijgt inspraak’

Het thema van de Hart voor Handicap-campagne van vorig jaar, ‘inclusieve mobiliteit’, werd gelanceerd met een reportage van Mustafa Kör in De Standaard. Herinner u de queeste van de man in rolstoel door Vlaanderen en Brussel. Daarbij gebruikte hij alleen het openbaar vervoer. Het bleek een huzarenwerk.

Minister Weyts wil mensen als Mustafa Kör betrekken bij het beleid. ‘De Lijn wil zich laten assisteren en corrigeren. Er komt een concrete expertengroep met gebruikers met een beperking, die de vorderingen kunnen opvolgen en zo zelf kunnen meewerken aan het beleid.’

De volledige reeks van Mustafa Kör uit 2013: