Tevredenheidsenquêtes: kaarten op tafel, alstublieft
Foto: Jobat.be
Hoe tevreden ben je over ons, je baas, je job? Het zijn standaardvragen in tevredenheidsenquêtes. Doe jij daar spontaan aan mee, of vertrouw je het zaakje niet helemaal? MARK Magazine trok op onderzoek. Hoe en waarom bevragen bedrijven zoals A.S.Adventure en Securex hun medewerkers?

Meten is weten. Dat is alvast één reden waarom werkgevers graag de vinger aan de pols houden bij hun personeel. “Je kunt pas dingen verbeteren als je echt weet wat er beter moet”, zegt Freddy Carrette, hr-manager bij A.S.Adventure.

Dit jaar werden de medewerkers van de outdoorketen voor de derde keer bevraagd over hoe tevreden ze zijn over hun werkgever. “In onze sector is het de gewoonte om klanten te bevragen. Medewerkers zijn dat in zekere zin ook, maar dan interne klanten. En die zijn minstens zo belangrijk”, vindt Freddy Carrette.

Hij zegt er meteen bij dat een tevredenheidsenquête geen half werk mag zijn. “Als je het doet, moet je het menen. Dat betekent dat je achteraf uitleg geeft bij de resultaten en je er ook echt iets mee doet. Anders verlies je alle geloofwaardigheid.”

Dé perfecte spreekbuis

Geloofwaardigheid is waar interne bedrijfsenquêtes mee vallen of staan. Medewerkers voelen zich immers vaak geremd om ‘open en bloot’ te zeggen wat ze van hun werkgever vinden, ook al begint de enquête met de boodschap dat de anonimiteit gegarandeerd is.

“Een kwestie van vertrouwen, en dat moet je opbouwen”, weet Freddy Carrette. “Bij ons neemt 60 procent van medewerkers (800 in totaal, red.) vrijwillig deel en ook wij garanderen uiteraard volledige anonimiteit.”

Als hr-manager raadt hij iedereen aan om zijn zeg te doen. “We kunnen maar veranderen als we weten wat er veranderd moet worden. Hoe meer collega’s hun stem laten horen, hoe beter we op de hoogte zijn en hoe zwaarder de resultaten van de enquêtes doorwegen bij de directie. We vragen trouwens niet alleen hoe tevreden medewerkers zijn over hun job, hun baas, het bedrijf, de collega’s enzovoort, maar ook hoe belangrijk ze die respectieve items vinden. Zo kunnen wij de juiste accenten leggen in ons hr-beleid.”

Op basis van de resultaten van de meest recente bevraging heeft A.S.Adventure onder andere werk gemaakt peoplemanagement, jobverbreding en het geven van feedback aan medewerkers. Het voorbije jaar steeg de gemiddelde tevredenheid van de werknemers daardoor van 64 naar 74 procent.

Spiegel voorhouden

Hr-dienstverlener Securex is bij uitstek een organisatie die veel bevraagt, zowel extern, maar ook intern. “Welzijn, veiligheid, leiderschap … Het lijstje is lang”, zegt talent director Stefaan Arryn. “Voor een organisatie als Securex is het gewoon erg belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste arbeidsmarkttrends.”

Elke twee jaar peilt Securex naar de vitaliteit van het personeel. “We bevragen regelmatig, maar willen daar ook niet in overdrijven”, zegt Stefaan Arryn “Dit jaar komt er trouwens geen vitaliteitsonderzoek. In de plaats daarvan werken we nu hard aan een bevraging over de ‘duurzame inzetbaarheid’ van onze medewerkers.”

Die bevraging verschilt sterk van een ‘traditionele’ tevredenheidsenquête. “Vragen naar hoe tevreden medewerkers zijn, levert je harde data op waarmee je aan de slag kunt. Je kunt die vergelijken met benchmarks in de markt en met resultaten van vorige jaren. Met wat we nu van plan zijn, willen we onze medewerkers vooral een spiegel voorhouden.”

Knipperlicht

De vragenlijst over hoe ‘duurzaam’ Securex-medewerkers zichzelf inschatten, wordt iets heel persoonlijks, vertelt Stefaan Arryn. “We gaan die gegevens niet verzamelen of analyseren. Het is zuiver bedoeld als een vorm van zelfbevraging die medewerkers toelaat om te evalueren hoe ze scoren op vragen inzake hun huidige en toekomstige inzetbaarheid, zowel binnen als buiten de organisatie.”

Voelen ze zich voldoende fit? Kunnen ze hun talenten gebruiken? Hoe zit het met hun levensstijl? Met hun engagement? Enzovoort. Medewerkers kunnen de test afnemen wanneer ze willen. De tool zal voortdurend online beschikbaar zijn. Wie de eerste keer een paar knipperlichten opmerkt, kan nagaan of die er een paar maanden later nog zijn. “Het is uiteraard de bedoeling dat je in de tussentijd initiatieven neemt om je situatie te verbeteren”, zegt Stefaan Arryn.

De tool geeft medewerkers meteen praktische tips waarmee ze aan de slag kunnen.

>

>

>