Jongeren kunnen hun privacy op internet niet beschermen
Foto: Marcel van den Bergh/Hollandse Hoogte

‘Jongeren hebben te weinig kennis over de mechanismen van sociale media en beschikken over onvoldoende vaardigheden om hun privacy effectief te beschermen.’ Het is één van de conclusies van vier jaar interuniversitair onderzoek.

Jongeren vermoeden dat niet zij, maar vooral andere gebruikers kwetsbaar zijn voor de privacy-gerelateerde gevolgen van het delen van persoonlijke informatie via sociale media. Toch vindt maar de helft van de 18-jarigen de privacy-instellingen voor apps op Facebook terug. Bij 83 procent van de jongeren hebben apps toegang tot meer informatie dan ze denken en meer dan een derde van de jongeren is niet in staat alle reclame op Facebook te herkennen.

‘Jongeren hebben te weinig kennis over de mechanismen van sociale media en beschikken over onvoldoende vaardigheden om hun privacy effectief te beschermen’, zegt Dorien Baelden van SMIT, één van de zes onderzoeksgroepen betrokken in het zogenaamde EMSOC (‘User Empowerment in a Social Media Culture’) project, dat gefinancierd wordt door het IWT, het Vlaams agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie.

Het EMSOC project, geleid door prof. dr. Jo Pierson, heeft de afgelopen jaren gefocust op sociale media vanuit drie invalshoeken: privacy, sociale media-geletterdheid en inclusie. Elk van de invalshoeken wilde nagaan of gebruikers ‘empowered’ zijn of kunnen worden door het gebruik van sociale media.