Twitter opent kantoor in België
Foto: REUTERS

Meer en meer Belgen zitten op Twitter en dus opent het Amerikaanse bedrijf een eigen kantoor in Brussel. Met een geschat bereik van meer dan 1 miljoen Belgen hoopt Twitter zo meer lokale adverteerders aan te trekken.

België liep lange tijd achter op de Twittertrend: in vergelijking met de buurlanden zaten er naar verhouding veel minder Belgen op de sociale netwerksite. Maar na de verkiezingen in mei en het WK voetbal in juni, is nu ook in België de ‘kritische massa’ bereikt.

De zogezegde tweets, berichtjes van maximum 140 tekens lang, zijn om drie redenen populair bij onze landgenoten, verklaart commercieel directeur Bert Marievoet in De Tijd. De Belg wil via Twitter in de eerste plaats contacten onderhouden met vrienden en kennissen. Nieuws opvolgen is de tweede belangrijkste reden, nieuwe dingen ontdekken de derde.

Waarvoor is een Belgisch kantoor nodig? Net als bij de grote concurrent Facebook, wil ook Twitter in België grote adverteerters aantrekken. En dat gaat het beste vanuit het eigen kantoor in Brussel, waar vijf personeelsleden de Belgische advertentiemarkt zullen bespelen.

Reclame op twitter wordt net als reclame op Facebook gepersonaliseerd. De advertenties die de gebruiker te zien krijgt, worden met andere woorden geselecteerd op basis van eigen tweets en conversaties tussen twitteraars. Wie bijvoorbeeld tweet dat hij op zoek is naar een nieuwe fiets, kan zich op Twitter aan reclame van fietsenverkopers verwachten.