Leerlingen missen ‘goesting’ om te studeren
Foto: Jimmy Kets

Leerlingen uit het tweede jaar secundair onderwijs ondervinden weinig uitdaging, plezier en nieuwsgierigheid tijdens het studeren. Ze voelen het eerder als een druk. Dat blijkt uit een studie van het Centrum voor Leerlingenbegeleiding (CLB), enkele grote hogescholen en universiteiten.

Twee jaar geleden werd een grootschalig 'onderwijsloopbaanonderzoek' (OLB-onderzoek) bij de Vlaamse leerlingen opgezet. Het OLB-onderzoek is een realisatie van de Centra voor Leerlingenbegeleiding, de hogescholen Howest, Thomas More en Vives, en de universiteiten KULeuven, VUB, en UGent. Het onderzoek moest de factoren in kaart brengen die bepalend zijn voor de studiekeuze bij de overgang van de eerste naar de tweede graad in het secundair onderwijs.

Gisteren werd de eerste conclusie van dat onderzoek al bekend gemaakt: maar weinig leerlingen zoeken spontaan informatie op over hun nakende studiekeuze. ‘De keuze wordt doorgaans gemaakt op aanraden van leraars en ouders, die zich laten leiden door de capaciteiten en de schoolresultaten van de leerling’, zei Johan David, verantwoordelijke voor de onderwijsloopbaanbegeleiding bij de Vrije CLB-Koepel. David wil dat er in de toekomst minder gekozen wordt op basis van wat ouders en leraars ‘normaal vinden’.

Moetivatie

Vandaag werd het volledige rapport voorgesteld. Ook de rest van de resultaten zijn niet zo bemoedigend. De centrale conclusie is dat leerlingen weinig plezier ondervinden tijdens het leren. ‘Alarmerend, aangezien plezierbeleving en goesting om te leren, technisch autonome motivatie, een belangrijke voorspeller is van leerprocessen, betrokkenheid en welbevinden', klinkt het. Volgens het CLB, de hogescholen en de universiteiten is er sprake van 'moetivatie', om het met een ‘nieuw’ woord te zeggen.

Er kunnen wel enkele maatregelen worden genomen, zoals het aanstellen van onderwijsloopbaanbegeleiders die jongeren motiveren. Dat moet de interesses en overtuigingen bij de leerlingen zelf ontluiken. Ook de scholen zelf kunnen de goesting om te leren versterken.