BV’s krijgen dure cadeaus in ruil voor reclame
Kevin Janssens, Matteo Simoni en Josje Huisman. Foto: DBA

Twintig BV’s mochten gisteren gratis shoppen in een Antwerps luxehotel, waar topmerken hun waren aangeboden. ‘The Gift Suite’ komt overgewaaid uit de VS.

Het concept van ‘The Gift Suite’ of minder netjes ‘graaibeurs’ is eenvoudig. In een hotelsuite vol luxeproducten mogen BV’s naar hartelust gratis spullen meenemen. Voor de bedrijven is het een manier om hun nieuwe producten in de kijker te zetten. ‘Als ze na dit evenement over ons merk iets op sociale media posten, is dat mooi meegenomen’, klinkt het.

Het waren niet de minste BV’s die hun karretje kwamen vullen: Natalia, Natalie Meskens, Kevin Janssens, Josje Huisman, Astrid Bryan, Louis Talpe...

Aan de uitnodiging was wel één voorwaarde verbonden. De BV’s moesten een cadeautje meebrengen voor de patiënten kinderoncologie van het UZ Antwerpen.

Celebrity marketing, of het inzetten van beroemde koppen om je product te promoten, is een gekende marketingstrategie. ‘Het werkt meestal goed omdat sommige mensen zich nu eenmaal identificeren met bepaalde beroemdheden, of ze dat nu willen of niet’, zegt Luk Warlop, professor marketing aan de KU Leuven vandaag in Het Nieuwsblad. Maar hij vindt het niet zo slim van de BV’s om op het evenement op te dagen. ‘Als je een zekere geloofwaardigheid wil opbouwen of eerlijkheid wil uitstralen, doe je beter niet mee aan zulke stunts.’

Astrid Bryan vond het dan weer niet leuk dat ze vervelende vragen kreeg over de ‘cadeautjeskamer’. Toen een reporter van de Antwerpse regionale zender ATV haar vroeg wat ze er van vond om hier zo haar zakken te vullen, reageerde ze zo: