‘We verwachten meer agressiegevallen op de trein’
De NMBS mag flexibele prijzen invoeren, aangepast aan piek- en daluren bijvoorbeeld. Foto: Dieter Telemans
Reizigers die vanaf 1 februari volgend jaar bewust een trein opstappen zonder ticket, moeten 7 euro bovenop de ticketprijs betalen als een treinbegeleider langskomt. Vandaag is dat nog 12,5 euro. Reizigersverenigingen reageren woedend.

De NMBS heeft nu twee tarieven voor reizigers zonder ticket. Wie bewust zonder rijdt, betaalt 12,5 euro extra bovenop de prijs van het ticket. Wie er niet in geslaagd is om er eentje te kopen, betaalt 3 euro extra. Vanaf 1 februari 2015 wordt dat één en hetzelfde bedrag.

‘In 70 procent van de agressiegevallen op een trein ligt een discussie over het vervoersbewijs aan de basis. Dat willen we vermijden. Elke reiziger die zonder ticket de trein opstapt, zal 7 euro bovenop de ticketprijs moeten betalen’, zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.

Dat bedrag zal onmiddellijk cash betaald moeten worden. Wie dat niet kan, krijgt alsnog een boete voor zwartrijden. Gemiddeld hebben per trein zes reizigers geen ticket op zak. De NMBS wacht wel tot februari volgend jaar om het nieuwe tarief in te voeren. ‘Dan zijn we klaar met de installatie van 740 ticketautomaten in alle 555 treinstations en stopplaatsen’, aldus nog Crols.

Meer agressie

Wat opvalt: de toeslag daalt dus voor reizigers die de treinbegeleider níét verwittigen: van 12,5 naar 7 euro. Onbegrijpelijk vinden reizigersvereniging TreinTramBus en Navetteurs.be. ‘Wie moedwillig geen ticket koopt, is beter af. En wie er per ongeluk niet in is geslaagd om er eentje te kopen, moet meer betalen’, zegt TTB-woordvoerder Jan Vanseveren.

De reizigersverenigingen wijzen erop dat de automaten niet altijd bruikbaar zijn. ‘Ze staan vaak maar op één perron, waardoor je een lange weg moet afleggen naar de automaat en terug, er kunnen verschillende mensen voor je staan, waardoor je wachttijd oploopt, en soms zijn ze gewoon defect. Ook dan zullen reizigers die te goeder trouw waren, extra moeten betalen.‘

‘Door dit nieuwe tarief verwachten we eerder meer agressiegevallen’, klinkt het nog bij TreinTramBus. ‘Meer controles zijn een beter middel tegen zwartrijden. Gemiddeld krijgt twee derde van de reizigers geen controle. Dat moet veranderen.’

‘Deze maatregel is er níét om de zwartrijders te bevoordelen’, reageert Crols. ‘Treinbegeleiders kunnen straks net meer controles uitvoeren omdat er minder discussie zal zijn.’