Kinderopvang krijgt pedagogische leidraad
Foto: pn
Voor het eerst lanceert de Vlaamse overheid een pedagogisch raamwerk voor de kinderopvang. Tot nog toe golden er alleen praktische richtlijnen voor die sector. Op termijn moeten er ook tot pedagogische inspecties komen.

Vandaag stellen de Vlaamse minister van Welzijn Jo Vandeurzen (CD&V) en Kind en Gezin voor het eerst in Vlaanderen een pedagogisch raamwerk voor de kinderopvang voor.

Kinderopvang is zoveel meer dan zindelijkheidstraining. Hij heeft een maatschappelijke functie ten aanzien van de kinderen, de ouders en de maatschappij, stelt de visietekst.

‘De Oeso heeft Vlaanderen al meermaals op de vingers getikt omdat zo’n pedagogisch curriculum voor de kinderopvang ontbrak’, zegt professor Michel Vandenbroeck (U Gent). Zijn vakgroep sociale agogiek werkte het raamwerk uit, samen met professor Ferre Laevers (KU Leuven) en zijn Expertisecentrum voor Ervaringsgericht Onderwijs.

Het pedagogische raamwerk is een visietekst, een leidraad die zegt wat de kinderopvang aan kinderen moet aanbieden, maar niet hóé hij dat moet doen. Daar blijft de opvang vrij in. ‘Het is geen opgestoken vingertje, meer een leidraad', aldus Vandenbroeck. Het pedagogische raamwerk vertrekt niet van wat de kinderen allemaal moeten doen of kunnen, maar beklemtoont net wat de kinderopvang moet aanbieden.