Affligem wordt wereldmerk
Foto: rr

De Nederlandse brouwer Heineken wil meer dan één wereldmerk in zijn portefeuille hebben, zo bericht de Wall Street Journal woensdag. Wat men eerder deed met het merk Heineken, wil men nu herhalen met onder meer het Belgische abdijbier Affligem, zo luidt het. Ook Desperados -een bier met tequilasmaak- en Radler -een mix van limonade en bier- zullen mondiaal worden gelanceerd.

De Amerikaanse zakenkrant wijst erop dat de klassieke pils steeds meer onder druk staat, zowel in Europa als in de Verenigde Staten. Zeker in mature biermarkten wil de consument al eens een ander smaakje. Jongeren en vrouwen kiezen ook steeds meer voor wijn of andere dranken.

Vandaar dat Heineken meer merken wereldwijd gaat lanceren, de brouwer zal ook nieuwe variëteiten in lokale markten introduceren. Deze zet komt er niet zomaar: bij speciaalbieren liggen de winstmarges hoger.

‘Heineken zal altijd prioriteit blijven, maar ons globaal aanbod wordt wel een pak breder’, verklaarde marketing-topman Alexis Nasard.

‘Belgische abdijbieren hebben groots verleden’

Over Affligem klonk het dat ‘de Belgische abdijbieren een groots verleden en geloofwaardigheid hebben’. ‘Daarom geloven we in het wereldwijde potentieel’. Afhankelijk van de karakteristieken van de markt, zal Heineken beslissen hoeveel variëteiten van Affligem er gelanceerd zullen worden. ‘Bijvoorbeeld in Frankrijk, waar het bier tien jaar geleden op de markt werd gebracht, kunnen we ons verschillende uitbreidingen veroorloven’, aldus Nasard.

Heineken mikt met zijn uitgebreider aanbod ook op niet-bierdrinkers of op meer drinkmomenten. ‘Wanneer ik op het strand ben of aan sport doe, neem ik een Radler’, illustreerde de marketingtopman. Volgens hem zijn 75 procent van de Radler-consumenten geen bierdrinkers.

Ook AB InBev surft mee op deze trend: vorige week kondigde deze brouwer aan dat het zijn tequilabier Oculto volgend jaar in de VS wil lanceren.