POLL. Welke naam kan de doggybag populair maken?
In Nederland is een doggybag al omgedoopt in foodiebag. Foto: hh

In de VS is het fenomeen al lang ingeburgerd, maar in ons land blijft het voorlopig een zeldzaamheid: de doggybag.

Het principe van de doggybag is eenvoudig. Wie na een restaurantbezoek met restjes zit, krijgt ze mee in een papieren zak. Zo hoeft die halve lap biefstuk of de resterende groente niet in de vuilnisbak.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop wil ook hier de doggybag populair maken als instrument tegen voedselverspilling. ‘Maar mensen durven er vaak niet om te vragen. Ze schamen zich omdat ze restjes mee willen nemen. Of ze vergeten het. Of ze weten niet dat het een optie is’, zegt Gwendolyn Maertens, onderzoeker bij Test-Aankoop.

Volgens haar zit een deel van het probleem bij de naam. ‘De doggybag, de zak voor honden. Aantrekkelijk klinkt het niet. Door een Nederlands woord in te voeren hopen we het idee meer ingeburgerd te maken.’ Op de website van Test-Aankoop kan er de komende weken gestemd worden op alternatieven als de ‘kliekjesdoos’ of de ‘nagenieter’.

Horeca Vlaanderen juicht het initiatief toe. ‘Al moet de consument wel zelf de voedselveiligheid bewaken. Als je bijvoorbeeld een zakje met zalm een paar dagen in de auto laat liggen, mag de restauranthouder daar niet aansprakelijk voor zijn.’

Test-Aankoop nomineerde deze 6 alternatieven. Welke geniet uw voorkeur?